Το ανδρικό αντισυλληπτικό αναμένεται σε μια δεκαετία

4/12/2013 11:28:12 πμ
Πολλά υποσχόμενη μέθοδο που σταματά τα σπερματοζωάρια ανακάλυψαν Αυστραλοί ερευνητές

Το δρόμο προς τη δημιουργία ενός ασφαλούς ανδρικού αντισυλληπτικού χαπιού άνοιξαν Αυστραλοί ερευνητές, με την ανακάλυψη ενός αναστρέψιμου τρόπου να σταματούν τα σπερματοζωάρια, ώστε αυτά να μην εισέρχονται στο σπερματικό υγρό, όπως αναφέρεται σε σχετικό άρθρο της επιθεώρησης «Proceedings of the National Academy of Sciences».

Η νέα μέθοδος ισοδυναμεί με εκτομή του σπερματικού πόρου, με την οποία επιτυγχάνεται στείρωση, χωρίς όμως να απαιτείται χειρουργική επέμβαση.

Πιο αναλυτικά, ερευνητές του Πανεπιστημίου Μόνας, σε συνεργασία με συναδέλφους τους από τα πανεπιστήμια Μελβούρνης στην Αυστραλία και Λέσεστερ στη Βρετανία, ανακάλυψαν ότι η απενεργοποίηση δύο συγκεκριμένων πρωτεϊνών μπλοκάρει τη μεταφορά των σπερματοζωαρίων στο σπερματικό υγρό, γεγονός που προκαλεί στείρωση.

Οι πρωτεΐνες αυτές υπάρχουν στα μυϊκά κύτταρα που ενισχύουν τη μεταφορά του σπέρματος και η απενεργοποίησή τους μπορεί να γίνει χωρίς χειρουργική επέμβαση, ενώ δεν επηρεάζει αρνητικά τη σεξουαλική λειτουργία του άνδρα.

Σύμφωνα με την επιστημονική έκθεση η μελέτη έγινε σε ποντίκια και έδειξε ότι η στείρωση που προκαλείται από την απουσία αυτών των πρωτεϊνών δεν είναι αναστρέψιμη και δεν προκαλεί παρενέργειες.

Όπως ανέφερε ο δρ Sabatino Ventura, ο ένας από τους επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας, οι επιστήμονες έχουν ήδη στη διάθεσή τους ένα φάρμακο που μπλοκάρει τη μία πρωτεΐνη, ωστόσο χρειάζεται να βρεθεί μια χημική ουσία που θα απενεργοποιεί τη δεύτερη, ώστε να αναπτύξουν ένα φάρμακο που θα μπλοκάρει και τις δύο.

Όπως αναφέρει το BBC, η δημιουργία ενός ανδρικού αντισυλληπτικού χαπιού δεν αποκλείεται να είναι πραγματικότητα σε διάστημα δέκα ετών.

Πώς και δεν υπάρχουν παρενέργειες;

Από την άλλη, επειδή οι δύο πρωτεΐνες, που πρέπει να απενεργοποιηθούν, παίζουν ρόλο στον έλεγχο των αιμοφόρων αγγείων, οι επιστήμονες πρέπει να βεβαιωθούν ότι δεν θα υπάρξουν παρενέργειες στους άνδρες, όπως πτώση στην αρτηριακή πίεση του αίματος και στους παλμούς της καρδιάς. Στα ποντίκια παρατηρήθηκε μια πολύ μικρή υπόταση, αλλά κατά τα άλλα ήταν υγιή, όπως και οι απόγονοί τους.

Η έρευνα για ένα ανδρικό αντισυλληπτικό -που αποτελεί πολύ πιο δύσκολο εγχείρημα από τα γυναικεία αντισυλληπτικά- έχει κυρίως επικεντρωθεί στο να παράγουν οι άνδρες μη λειτουργικό σπέρμα. Όμως ορισμένα φάρμακα γι' αυτόν τον σκοπό επιφέρουν σοβαρές παρενέργειες, όπως μόνιμη μείωση στην παραγωγή σπέρματος και πτώση της σεξουαλικής διάθεσης. Επίσης είναι δύσκολο να διασφαλιστεί ότι κάθε ένα από τα εκατομμύρια σπερματοζωάρια του σπέρματος όντως θα «αχρηστευθεί», καθώς αρκεί ένα και μόνο ενεργό για να γονιμοποιήσει το ωάριο. Η εναλλακτική αυστραλιανή μέθοδος, που σταματά τα σπερματοζωάρια εν τη γενέσει τους, φαίνεται λοιπόν υποσχόμενη.