Καλωσήλθατε στο ειδησεογραφικό site του Φαρμακευτικού Κόσμου. 'Αμεση, έγκυρη και ποιοτική ενημέρωση για το φάρμακο και την υγεία.
Ευ Ζην

τελευταία νέα

Η οικονομία ανοίγει με συμμάχους τους φαρμακοποιούς
Μέσω της ΗΔΙΚΑ ο φαρμακοποιός θα γνωρίζει τους δικαιούχους των τεστ
Φερριτίνη: Μπορεί να μας δείξει αν θα νοσήσουμε σοβαρά από CΟVID-19
Ποιος είναι ο ρόλος της στο ανοσοποιητικό σύστημα
Έναρξη του 4ου Συμποσίου Φαρμακοεπιδημιολογίας
Τη Δευτέρα 19.04, διαδικτυακά

Γιατί δεν κοιμάστε καλά;

21/8/2015 1:17:00 μμ
10 εντολές για καλό ύπνο!
Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος


Περισσότεροι από δυο εκατομμύρια Έλληνες φαίνεται να ταλαιπωρούνται από διαταραχές ύπνου, ενώ στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης φαίνεται ότι περίπου ένας στους τρεις ενήλικες αντιμετωπίζει παρόμοια προβλήματα. Το πρόβλημα επηρεάζει περισσότερο τις γυναίκες, τους εργαζόμενους που δουλεύουν σε βάρδιες και τους ηλικιωμένους, όπου προβλήματα ύπνου φαίνεται να έχουν περίπου οι μισοί.


Είναι προφανές ότι τα προβλήματα ύπνου αποτελούν μια παγκόσμια επιδημία. Όροι όπως αϋπνία, σύνδρομο ανήσυχων ποδιών, στέρηση ύπνου, διαταραχές του αναπνευστικού συστήματος που έχουν σχέση με τον ύπνο (όπως η αποφρακτική άπνοια) έχουν ως αποτέλεσμα την απώλεια της ποιότητας του ύπνου, η οποία με τη σειρά της μπορεί να οδηγήσει σε πολλά προβλήματα υγείας, όπως υπέρταση, καρδιακές παθήσεις, εγκεφαλικό επεισόδιο και διαβήτη.

Τι είναι ο ύπνος

Ο ύπνος είναι μια φυσιολογική, περιοδική κατάσταση ηρεμίας, κατά τη διάρκεια της οποίας σημειώνεται προσωρινή μεταβολή της συνείδησης του εξωτερικού κόσμου και επακόλουθη μείωση της μυϊκής δραστηριότητας, του μεταβολισμού και της ανταπόκρισης σε ερεθίσματα.

Που χρειάζεται ο ύπνος

Ο ύπνος είναι σημαντική αναζωογονητική διαδικασία, καίρια για τη σωματική και πνευματική μας υγεία και για την επιβίωση μας. Ο ύπνος είναι πολύ σημαντικός για τη μνήμη μας, για την διαδικασία της μάθησης και τη λειτουργία της σκέψης, για να έχουμε ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα και να μην είμαστε ευάλωτοι σε νοσήματα, για να ξεκουράζονται οι νευρώνες μας και να λειτουργεί βέλτιστα το νευρικό μας σύστημα, για να εκκρίνεται αυξητική ορμόνη και να αναπτυσσόμαστε σωστά, για καλύτερη κυτταρική ανάπτυξη και επιδιόρθωση, για να έχουμε καλή διάθεση και κοινωνική συμπεριφορά, για να είμαστε λειτουργικοί, για να αποβάλουμε το στρες και την ένταση, κλπ.

Δυστυχώς, ο χρόνος που περνάμε όλο και μειώνεται στη σύγχρονη κοινωνία και προβλήματα ύπνου αντιμετωπίζουν όχι μόνο οι ενήλικες αλλά και οι έφηβοι και τα παιδιά, με προβλήματα ανεπαρκούς ποσότητας ύπνου και δυσκολία στο να αποκοιμηθούν.

Αποφρακτική  Απνοια

Η αποφρακτική άπνοια είναι μια διαδεδομένη και συχνά μη διαγνωσμένη διαταραχή της αναπνοής που μπορεί να διαταράξει σοβαρά τον ύπνο μας και που επηρεάζει σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού. Είναι η πιο κοινή διαταραχή του ύπνου, μια παθολογική κατάσταση που εμφανίζεται συχνότερα στους άνδρες, σε άτομα που είναι παχύσαρκα, ή σε καπνιστές ή σε άτομα που πίνουν αρκετό αλκοόλ ή παίρνουν ηρεμιστικά/υπνωτικά χάπια.

Αυτό που χαρακτηρίζει αυτό το σύνδρομο είναι το συνεχόμενο ροχαλητό το οποίο διακόπτεται από επαναλαμβανόμενα επεισόδια διακοπής της αναπνοής.


Οι άνθρωποι που πάσχουν από αυτό το σύνδρομο έχουν ανήσυχο ύπνο με αίσθημα πνιγμού και μη παροχής αρκετού οξυγόνου, νιώθουν συχνά κουρασμένοι κατά τη διάρκεια της ημέρας, έχουν μειωμένη συγκέντρωση και απόδοση, μειωμένη εγρήγορση, έλλειψη προσοχής, μειωμένη πνευματική διαύγεια και παραγωγικότητα και μπορεί να οδηγηθούν ακόμη και σε ατυχήματα.


Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στην υγεία τους μπορεί να είναι πολύ σοβαρές: εάν το Σύνδρομο δεν αντιμετωπιστεί ουσιαστικά τότε μπορεί να εμφανίσουν καρδιαγγειακά προβλήματα, όπως υπέρταση, αρρυθμίες, ακόμα και εμφράγματα ή εγκεφαλικά ή αιφνίδιο θάνατο.

Βασικό ρόλο για να ξεπεραστεί αυτή η διαταραχή παίζει η σωστή διάγνωση και η έγκαιρη αντιμετώπιση. Τα καλά νέα είναι ότι υπάρχει θεραπεία για την άπνοια η οποία μπορεί να οδηγήσει σε πλήρη ύφεση και καλύτερη ποιότητα ζωής. Η θεραπεία κυμαίνεται από μη επεμβατικές διαδικασίες: όπως η συνεχής θετική πίεση αέρα στους αεραγωγούς (μια μηχανή που παρέχει αέρα με μια προκαθορισμένη πίεση μέσω μιας μάσκας που τοποθετείται πάνω από τη μύτη) και οι συσκευές που έχουν σχεδιαστεί για να κρατούν το λαιμό ανοιχτό, αλλά και σε επεμβατικές διαδικασίες: όπως η χειρουργική επέμβαση για αφαίρεση περισσευούμενου ιστού από το λαιμό.


Η θεραπεία μπορεί να αλλάξει τη ζωή του ατόμου, επειδή η επιτυχής διόρθωση της άπνοιας του ύπνου μπορεί να βελτιώσει δραστικά την ποιότητα του ύπνου και τη γενική υγεία.

Σημαντικό ρόλο στη διάγνωση του προβλήματος παίζει η μελέτη ύπνου, η οποία μπορεί να γίνει σε ένα από τα πολλά αντίστοιχα εργαστήρια που υπάρχουν στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας.

Πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στη διάγνωση και θεραπεία των διαταραχών του ύπνου και στα αναπνευστικά προβλήματα που σχετίζονται με τον ύπνο. Ταυτόχρονα, πρέπει να περάσει το μήνυμα ότι δεν έχουμε κατανοήσει πλήρως τη διαδικασία του ύπνου, συνεπώς και τις διαταραχές του.

Συνεπώς, οι ασθενείς που πάσχουν από προβλήματα ύπνου, ή που υποφέρουν από υπερβολική ημερήσια υπνηλία, θα πρέπει να συμβουλεύονται γιατρό ή να πηγαίνουν σε Ιατρείο Ύπνου.

10 εντολές για καλό ύπνο

Εκτός από τα κλινικά προβλήματα, και οι κακές συνήθειες μπορούν να ελαττώσουν δραστικά την ποιότητα του ύπνου μας. Για να βελτιώσουμε τη συνολική μας ευεξία και τον ύπνο μας, δεν πρέπει να ξεχνάμε τις ακόλουθες 10 εντολές:


1. Καθιερώστε μια τακτική ώρα που πέφτετε για ύπνο και μια τακτική ώρα που ξυπνάτε.

2. Αν σας αρέσει ο μεσημεριανός ύπνος, φροντίστε να μην υπερβαίνει τα 45 λεπτά.

3. Αποφύγετε την υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ 4 ώρες πριν τον ύπνο και μην καπνίζετε.

4. Αποφύγετε την καφεΐνη 6 ώρες πριν τον ύπνο. Αυτό περιλαμβάνει καφέ, τσάι και πολλά αναψυκτικά, καθώς και τη σοκολάτα.

5. Αποφύγετε τα βαριά, πικάντικα ή πλούσια σε πρόσληψη ζάχαρης τρόφιμα 4 ώρες πριν τον ύπνο. Προτιμήστε ένα ελαφρύ σνακ πριν πέσετε στο κρεβάτι.

6. Να ασκείστε τακτικά, αλλά όχι αμέσως πριν κοιμηθείτε.

7. Φροντίστε το κρεβάτι σας να είναι άνετο.

8. Φροντίστε το δωμάτιο σας να αερίζεται καλά και να έχει σωστή θερμοκρασία.

9. Φροντίστε να αποκλείσετε πηγές θορύβου και φωτός.

10. Να θυμάστε πως το κρεβάτι μας είναι για τον ύπνο, όχι για εργασία ή αναψυχή.

Γενικές επιπτώσεις

Η έλλειψη ύπνου αυξάνει τις πιθανότητες αύξησης του σωματικού βάρους, καθώς και τις πιθανότητες της κατάχρησης ουσιών (ναρκωτικά, τσιγάρο, αλκοόλ), της εμφάνισης υπέρτασης και καρδιαγγειακών προβλημάτων, της εμφάνισης σακχαρώδους διαβήτη και της νόσου του Αλτσχάιμερ, της εμφάνισης λοιμώξεων και άλλων νόσων, ενώ συνδέεται στενά και με τις ψυχικές νόσους καθώς αυξάνει κατακόρυφα τον κίνδυνο εμφάνισης κατάθλιψης.

Αντιμετώπιση των διαταραχών ύπνου

Τα Εργαστήρια Μελέτης και Αντιμετώπισης των Διαταραχών του Ύπνου που υπάρχουν σε αρκετά δημόσια και ιδιωτικά νοσοκομεία της Ελλάδας μπορούν να παρέχουν εξειδικευμένη βοήθεια στους πάσχοντες από αϋπνία.
Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος

Διαβάστε επίσης

Η COVID-19 αποτέλεσε την «τέλεια καταιγίδα» για τους πάσχοντες
Το παρακολούθησαν 400 φαρμακοποιοί






Σχετικά άρθρα

Ατμοσφαιρική ρύπανση: Προστατεύουν τα ιχθυέλαια το δέρμα;
Γράφει ο Δρ Χρήστος Στάμου, Δερματολόγος - Αφροδισιολόγος
Κορονοϊός και ψηφιακές οθόνες μας στερούν την όρασή μας
1 στους 2 θα αποκτήσει μυωπία
Το πρώτο ρομπότ απολύμανσης, με 100% ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, έφτασε στην Ελλάδα
Έχει ήδη παραδοθεί στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο
«Face Yoga για Όλους» από το MDA Ελλάς
Με την υποστήριξη της CASTALIA