Καλωσήλθατε στο ειδησεογραφικό site του Φαρμακευτικού Κόσμου. 'Αμεση, έγκυρη και ποιοτική ενημέρωση για το φάρμακο και την υγεία.
Ευ Ζην

τελευταία νέα

Ο ΠΕΙΦΑΣΥΝ στο 11ο Health Expo Athens
Οι συνεργασίες και η ψηφιακή γνώση στο επίκεντρο
Σοβαρές προσβολές κατά των φαρμακοποιών από την ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ
Τους κατηγορεί για εμπορικά παιχνίδια με φαρμακευτικές και επικίνδυνες πρακτικές
Ημερίδα για τις Καλές Πρακτικές στη Διοίκηση των Νοσοκομείων
Με πλειάδα καταξιωμένων στελεχών με μεγάλη εμπειρία στο χώρο


Νέα ευρήματα για τα οφέλη των γαλακτομικών με πλήρη λιπαρά

12/9/2018 9:34:42 πμ
Μεγάλη μελέτη αλλάζει τα δεδομένα
Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος
main photo


Η κατανάλωση περίπου 3 μερίδων γαλακτοκομικών τη μέρα σχετίζεται με μικρότερη πιθανότητα καρδιαγγειακής νόσου και πρόωρης θνησιμότητας, σύμφωνα νέα μεγάλη διεθνή μελέτη. Μάλιστα, ο κίνδυνος είναι μειωμένος ακόμη και για όσους τρώνε 3 μερίδες γαλακτοκομικών με πλήρη λιπαρά, σε σύγκριση με όσους καταναλώνουν λιγότερη από μισή μερίδα ημερησίως, κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τις τρέχουσες συστάσεις για 2-4 μερίδες γαλακτοκομικών με λίγα ή καθόλου λιπαρά.


Η μελέτη διεξήχθη στο Πανεπιστήμιο ΜακΜάστερ του Καναδά, σε περισσότερους από 136.384 ανθρώπους ηλικίας 35-70 ετών, σε 21 χώρες, σε βάθος περίπου δεκαετίας και δημοσιεύτηκε στο ιατρικό περιοδικό "The Lancet".


Το 21% περίπου των ανθρώπων του δείγματος (28.674 άτομα) δεν κατανάλωναν καθόλου γαλακτοκομικά.

Σε σύγκριση με αυτούς τους ανθρώπους, όσοι κατανάλωναν καθημερινά 3,2 μερίδες γαλακτοκομικών κατά μέσο όρο, είχαν μικρότερη θνησιμότητα από κάθε αιτία (3,4% έναντι 5,6%), μικρότερη θνησιμότητα καρδιαγγειακής αιτιολογίας (0,9% έναντι 1,6%), λιγότερες σοβαρές καρδιαγγειακές παθήσεις (3,5% έναντι 4,9%) και λιγότερα εγκεφαλικά (1,2% έναντι 2,9%), ενώ αντίθετα ήταν οριακά αυξημένα τα εμφράγματα του μυοκαρδίου (1,9% έναντι 1,6%).


Όσον αφορά ειδικά τα γαλακτοκομικά με πλήρη λιπαρά, η υψηλότερη κατανάλωση (σχεδόν τρεις μερίδες ημερησίως) σχετιζόταν -σε σύγκριση με όσους κατανάλωναν έως μισή μερίδα τη μέρα- με χαμηλότερη συνολική θνησιμότητα (3,3% έναντι 4,4%) και λιγότερα σοβαρά περιστατικά καρδιαγγειακής νόσου (3,7% έναντι 5%).


Ο συνδυασμός γάλατος και γιαουρτιού είχε μεγαλύτερο όφελος, όσον αφορά τη μείωση του καρδιαγγειακού κινδύνου, σε σύγκριση με το συνδυασμό τυριού-βουτύρου. Ως στάνταρντ μερίδα θεωρείται ένα ποτήρι γάλα των 244 γραμμαρίων, ένα γιαούρτι ίδιου βάρους, ένα κομμάτι τυρί 15 γραμμαρίων και ένα κουταλάκι βούτυρο πέντε γραμμαρίων.

Συμπεράσματα

Οι ερευνητές δήλωσαν ότι μετά από αυτά τα νέα ευρήματα, η κατανάλωση γαλακτοκομικών δεν πρέπει να αποθαρρύνεται, ενώ ίσως θα πρέπει να ενθαρρυνθεί στις χώρες εκείνες όπου είναι σχετικά χαμηλή. Η κατανάλωση κάθε είδους γαλακτοκομικών είναι υψηλότερη στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ (κατά μέσο όρο 368 γραμμάρια τη μέρα ή πάνω από τέσσερις μερίδες), ενώ είναι χαμηλότερη στη Αφρική (91 γραμμάρια/μέρα) και στη νοτιοανατολική Ασία (μόνο 37 γραμμάρια/μέρα).


Επισήμαναν όμως ότι πρέπει να μελετηθεί περαιτέρω γιατί τα γαλακτοκομικά -ακόμη και τα πλήρη- σχετίζονται με χαμηλότερα επίπεδα καρδιαγγειακού κινδύνου, καθώς μέχρι σήμερα κυριαρχούσε η αντίληψη ότι πρέπει να καταναλώνονται γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά, ώστε να αποφεύγονται τα δυνητικά επικίνδυνα κορεσμένα λίπη που μπορεί να αυξήσουν την «κακή» χοληστερίνη (LDL). Ωστόσοκάποιες πρόσφατες μελέτες έχουν δώσει ενδείξεις ότι ορισμένα τουλάχιστον κορεσμένα λίπη μπορεί να είναι ωφέλιμα για την καρδιαγγειακή υγεία. Επιπλέον, μερικά γαλακτοκομικά περιέχουν άλλα ωφέλιμα συστατικά, όπως αμινοξέα, ακόρεστα λίπη, βιταμίνες Κ1 και Κ2, ασβέστιο, μαγνήσιο, κάλιο, προβιοτικά κ.ά.


Προς το παρόν πάντως, σύμφωνα με τους επιστήμονες, είναι πρόωρο να αλλάξουν οι διατροφικές συστάσεις.

ΑΠΕ-ΜΠΕ
Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος

Διαβάστε επίσης

Δημοσιεύτηκε στο British Journal of Clinical Pharmacology
Ενισχύοντας τη δράση των αντικαταθλιπτικών φαρμάκων, σύμφωνα με την ISNPR






Σχετικά άρθρα

Φαρμακοποιός είχε στην κατοχή του σπάνιο αντίτυπο του
Εκτέθηκε στη Βιβλιοθήκη των Γρεβενών
Φαρμακείο: Τα 5 αποτελεσματικότερα συμπληρώματα διατροφής για το κρυολόγημα
Πλησιάζει η εποχή που τα κρυολογήματα και οι ιώσεις θα είναι σε έξαρση
Μία μέρα στο Κτήμα, στο φιλανθρωπικό bazaar στο Κτήμα Κοκοτού
Για την ενίσχυση του Σωματείου Αντιμετώπισης Παιδικού Τραύματος
Ο ύπνος χαρίζει… ζωή
Πέτρος Κασαρτζιάν Φαρμακοποιός – Χημικός Φαρμάκων, Διευθύνων Σύμβουλος PharmaQ ΑΕ