Το μικροβίωμα του εντέρου συμβάλλει στο μεταβολισμό των φαρμάκων

11/2/2019 5:40:51 μμ
Σύμφωνα με έρευνα από το Ινστιτούτο Βιολογίας της Ζυρίχης

Νέα έρευνα, που δημοσιεύτηκε στο Science, έδειξε ότι οι διαφορές που εμφανίζει ένα φάρμακο στην αποτελεσματικότητα και στην τοξικότητά του μεταξύ των ασθενών που το λαμβάνουν, μπορεί να οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στο μικροβίωμα (το σύνολο των μικροοργανισμών που φιλοξενεί κάθε οργανισμός).

Πιο συγκεκριμένα, ο Michael Zimmermann και οι συνεργάτες του από το Ινστιτούτο Βιολογίας της Ζυρίχης στην Ελβετία ανακάλυψαν ότι το μικροβίωμα του εντέρου παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στο μεταβολισμό των φαρμάκων.

Ο προσδιορισμός του μεγέθους αυτής της συμβολής του μικροβιώματος αποτελεί εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα, ιδίως αν τα βακτήρια και ο οργανισμός εκτελούν την ίδια μεταβολική διαδικασία. Ωστόσο, σύμφωνα με τους ερευνητές, η κατανόηση όλων των παραγόντων (φυσιολογικών, χημικών και βακτηριακών) που συμβάλλουν στο μεταβολισμό των φαρμάκων εξηγεί τις διαφορές που παρουσιάζουν οι άνθρωποι απέναντι σε ένα φάρμακο και μπορεί να οδηγήσει σε νέες, εξατομικευμένες θεραπείες.

Οι ερευνητές μελέτησαν το μεταβολισμό νουκλεοσιδικών φαρμάκων (που χρησιμοποιούνται ως αντι-ιικά και αντικαταθλιπτικά) σε πειραματόζωα, στα οποία είχε εγχυθεί μια ποικιλία από ειδικά μεταλλαγμένα μικροβιώματα.

Στη συνέχεια παρακολούθησαν τη φαρμακοκινητική σε διάφορα μέρη του οργανισμού και προσδιόρισαν τη δράση του ίδιου του οργανισμού και των βακτηρίων που φιλοξενεί. Ανακαλύφθηκε ότι σε ορισμένες περιπτώσεις πειραματόζωων, ακόμα και το 70% του μεταβολισμού ενός φαρμάκου μπορεί να έχει συντελεστεί από το μικροβίωμα.