Ενδείξεις ότι η κάνναβη επιδρά στο σπέρμα

19/12/2018 9:46:05 πμ
Προκαλεί γενετικές αλλαγές με άγνωστες ακόμα επιπτώσεις

Εντείνεται η τάση για νομιμοποίηση της κάνναβης διεθνώς και οι επιστήμονες μελετούν με μεγαλύτερη προσοχή τις πιθανές επιπτώσεις της, ιδίως της πιο δραστικής ουσίας της, της τετραϋδροκανναβινόλης (THC).

Στο πλαίσιο αυτό επιστήμονες του Πανεπιστημίου Duke της Β. Καρολίνα στις ΗΠΑ ισχυρίζονται ότι υπάρχουν ενδείξεις πως η έκθεση στην κάνναβη επιφέρει γενετικές αλλαγές στο σπέρμα.

Η μελέτη τους έγινε σε πειραματόζωα (αρουραίους) και σε 24 άνδρες και έδειξε ότι η κάνναβη μπορεί να επιδράσει στα γονίδια και να προκαλεί αυτές τις αλλαγές στο σπέρμα, μεταβάλλοντας τη μεθυλίωση του DNA, με άγνωστες προς το παρόν συνέπειες.

Ουσιαστικά παραμένει άγνωστο αν αυτές οι αλλαγές μπορούν να αναστραφούν αργότερα ή αν κληροδοτούνται στους απογόνους. Επίσης δεν γνωρίζουν ακόμα οι επιστήμονες αν το σπέρμα, που έχει επηρεασθεί από την κάνναβη, είναι αρκετά υγιές για να γονιμοποιήσει ένα ωάριο και αν η ανάπτυξη του εμβρύου στη συνέχεια είναι φυσιολογική.

«Βρήκαμε ότι οι επιπτώσεις της χρήσης κάνναβης στους άνδρες και στην αναπαραγωγική υγεία τους δεν είναι τελείως μηδενικές, καθώς υπάρχει κάτι στην κάνναβη που επηρεάζει το γενετικό προφίλ του σπέρματος», δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας Σκοτ Κόλινς. «Δεν ξέρουμε ακόμη τι σημαίνει αυτό, αλλά το γεγονός ότι όλο και περισσότεροι νέοι άνδρες σε αναπαραγωγική ηλικία έχουν νόμιμη πρόσβαση στην κάνναβη, θα πρέπει να μας βάλει σε σκέψη», πρόσθεσε.

Η μελέτη ανακάλυψε επίσης ότι όσο πιο συχνός χρήστης είναι κανείς, τόσο μεγαλύτερη είναι η παρουσία THC στα ούρα του και τόσο πιο αισθητές οι αλλαγές στο γενετικό προφίλ του σπέρματός του. Να σημειωθεί ότι τακτικός χρήστης θεωρείται κάποιος που κάνει χρήση τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα επί ένα εξάμηνο.

Η THC φαίνεται να επιδρά σε εκατοντάδες διαφορετικά γονίδια τόσο στους ανθρώπους όσο και στους αρουραίους.

Σημαντικό είναι πάντως ότι η έρευνα θα συνεχιστεί σε περισσότερους χρήστες κάνναβης, ώστε να διαπιστωθεί αν η διακοπή της χρήσης αναστρέφει τις γενετικές αλλαγές του σπέρματος στους άνδρες χρήστες και κατά πόσο τα μωρά πατέρων τακτικών χρηστών κάνναβης έχουν και τα ίδια γενετικές αλλαγές. Για λόγους προφύλαξης πάντως, οι ερευνητές συμβουλεύουν τη διακοπή της χρήσης κάνναβης τουλάχιστον έξι μήνες προτού ένας άνδρας προσπαθήσει να κάνει παιδί.

Αξίζει να σημειωθεί ότι προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι ο καπνός του τσιγάρου, τα φυτοφάρμακα, τα επιβραδυντικά φλόγας στους πυροσβεστήρες και άλλοι παράγοντες, όπως η παχυσαρκία, μπορούν να προκαλέσουν αλλαγές στο σπέρμα.

Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο περιοδικό για θέματα επιγενετικής "Epigenetics".

ΑΠΕ-ΜΠΕ