Καλωσήλθατε στο ειδησεογραφικό site του Φαρμακευτικού Κόσμου. 'Αμεση, έγκυρη και ποιοτική ενημέρωση για το φάρμακο και την υγεία.
Επάγγελμα: Φαρμακοποιός

Δημοσκόπηση της ALCO για λογαριασμό του Π.Φ.Σ.

7/2/2011
«Οι πολίτες τάσσονται υπέρ των φαρμακοποιών»
Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος

Το σημαντικό κοινωνικό ρόλο των φαρμακοποιών, οι οποίοι πρακτικά καλύπτουν την απουσία της οργανωμένης Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στη χώρα μας, τα εξαιρετικά υψηλά ποσοστά εμπιστοσύνης που απολαμβάνουν από τους πελάτες τους, αλλά και την εκτίμηση της πλειονότητας της κοινής γνώμης ότι ο υφιστάμενος αριθμός φαρμακείων και το ωράριο τους επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες των πολιτών -παρά τους περί του αντιθέτου ισχυρισμούς του υπουργείου Υγείας-, αναδεικνύει έρευνα της ALCO, την οποία παρουσίασε την Κυριακή 6/2/2011 ο «Τύπος της Κυριακής».

 

Η έρευνα διενεργήθηκε πριν από λίγες ημέρες (28-31 Ιανουαρίου) για λογαριασμό του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου (Π.Φ.Σ.), σε πανελλαδικό δείγμα 600 ατόμων ηλικίας 25 ετών και άνω. Όπως προκύπτει, το 65% των ερωτηθέντων απευθύνεται μερικές φορές έως πολύ συχνά στο φαρμακοποιό του για προβλήματα υγείας.

 

Η κοινωνική διάσταση του επαγγέλματος των φαρμακοποιών, το οποίο αναγνωρίζεται ως λειτούργημα στα μάτια της κοινής γνώμης, επιβεβαιώνεται επίσης από το γεγονός ότι 9 στους 10 Έλληνες που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι αντιλαμβάνονται τα φαρμακεία ως «χώρους που διασφαλίζουν την υγεία μας». Αξιοπρόσεκτη είναι, επίσης, η συμβολή των φαρμακοποιών στην προσπάθεια αντιμετώπισης της δύσκολης σημερινής οικονομικής συγκυρίας, όπως διαφαίνεται και από το σημαντικό ποσοστό των ερωτηθέντων που ανέφερε ότι μερικές φορές έως πολύ συχνά δανείζεται φάρμακα από το φαρμακείο. Το ποσοστό αυτό εκτοξεύεται στο 60% στις ηλικίες άνω των 65 ετών.

 

Σχεδόν το σύνολο (96%) των ατόμων που απάντησαν εμφανίστηκε αρκετά έως πολύ ικανοποιημένο από τις οδηγίες, την ενημέρωση και τις συμβουλές του φαρμακοποιού του, καθώς και από την εξυπηρέτηση του φαρμακείου της γειτονιάς του (97%).

 

«Ταβάνι» χτυπάει και το ποσοστό εμπιστοσύνης προς το φαρμακοποιό στις τάξεις όσων επιλέγουν συγκεκριμένο φαρμακείο, με το 99% να απαντά ότι τον εμπιστεύεται αρκετά έως πολύ.

 

Τα ευρήματα της ALCO προβάλλουν επίσης τη στενή σχέση των πολιτών με το φαρμακοποιό τους: πάνω από 7 στους 10 προτιμούν συγκεκριμένο φαρμακείο για την αγορά των φαρμάκων τους. Η προσωπική επαφή με τον ιδιοκτήτη του φαρμακείου έχει ιδιαίτερη σπουδαιότητα για τους Έλληνες, αφού το 60% εκείνων που επιλέγουν συγκεκριμένο φαρμακείο χαρακτηρίζει πολύ σημαντική τη σχέση αυτή και το 36% αρκετά σημαντική.

 

Η κοινή γνώμη φαίνεται να διαφωνεί κάθετα με τον επιχειρούμενο πολλαπλασιασμό των φαρμακείων, τα οποία ήδη φτάνουν τις 12.000 σε όλη την Ελλάδα, αλλά και να μη θεωρεί απαραίτητη τη διεύρυνση του ωραρίου τους. Ειδικότερα, το 78% θεωρεί ότι οι ανάγκες του πληθυσμού καλύπτονται επαρκώς από τον υφιστάμενο αριθμό φαρμακείων, ενώ αρκετά έως πολύ ικανοποιημένο από το σημερινό ωράριο λειτουργίας είναι το 67% των ερωτηθέντων.

 

Επιπλέον, η πλειονότητα τους δηλώνει ουσιαστικά αντίθετη στην προοπτική ίδρυσης φαρμακείων από ιδιωτικές επιχειρήσεις, καθώς σε ποσοστό 58% εκφράζει αμφιβολίες για την ασφάλεια των υπηρεσιών που θα παρέχονταν σε μια τέτοια περίπτωση.

 

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ:

 

Η έρευνα αποτύπωσε συγκεκριμένα και σαφή συμπεράσματα σχετικά με την «εικόνα των φαρμακοποιών» και το ρόλο τους στο κοινωνικό σύνολο.

  • Είναι σαφές ότι η αντίληψη που έχει η κοινωνία για τα φαρμακεία είναι ιδιαίτερη, καθώς τα αντιλαμβάνεται ως σημεία που διασφαλίζουν την υγεία (90,4%) και όχι απλά ως εμπορικά καταστήματα (6,5%).
  • Η σχέση του πελάτη-ασθενή και ασφαλισμένων με τα φαρμακεία είναι σχέση ιδιαίτερα προσωποπαγής, καθώς το 74% των ερωτηθέντων χρησιμοποιούν συγκεκριμένο φαρμακείο για τις αγορές των φαρμάκων του (το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 79% ανάμεσα στις γυναίκες και στο 81% στην ηλικιακή ζώνη 45-64 ετών).
  • Ο βαθμός εμπιστοσύνης του κοινού για τον/την φαρμακοποιό του είναι καθολικός (το 99% των ερωτηθέντων απάντησε ότι εμπιστεύεται πολύ και αρκετά τον/την φαρμακοποιό του).
  • Ο βαθμός ικανοποίησής τους από την εξυπηρέτηση που του παρέχει το φαρμακείο της γειτονιάς τους είναι ιδιαίτερα υψηλός (πολύ ικανοποιημένοι δήλωσαν το 58% των ερωτηθέντων και 39% αρκετά). Το ποσοστό υψηλής ικανοποίησης ανεβαίνει στις ηλικιακές ομάδες 45-64 και 65+ (62% και 66% αντίστοιχα δήλωσαν πολύ ικανοποιημένοι). Το γεγονός αυτό είναι αξιοσημείωτο, καθώς οι συγκεκριμένες ηλικίες αποτελούν και «δυναμικό κοινό» στην αγορά των φαρμάκων.
  • Το κοινό δίνει ιδιαίτερη σημασία στην προσωπική επαφή του με τον ιδιοκτήτη του φαρμακείου, γεγονός που ενισχύει τον προσωποπαγή χαρακτήρα της σχέσης τους (το 96% θεωρεί πολύ και αρκετά σημαντική την προσωπική αυτή επαφή).
  • Υπάρχει η εκτίμηση ότι ο αριθμός των φαρμακείων είναι επαρκής για την κάλυψη των αναγκών τους (78% δήλωσε ναι και μάλλον ναι, σε αντίθεση με ένα 12% που δήλωσε όχι και μάλλον όχι).
  • Από την άλλη πλευρά, οι ασφαλισμένοι δεν εμπιστεύονται άλλες ιδιωτικές επιχειρήσεις που θα άνοιγαν φαρμακεία. Ποσοστό 58% δηλώνει ότι δεν νιώθει ασφάλεια (καθόλου/μάλλον) από τις υπηρεσίες που θα παρέχουν αυτές οι επιχειρήσεις, σε αντίθεση με το ένα ποσοστό 23% που τις θεωρεί ασφαλείς (σίγουρα/μάλλον).
  • Το ποσοστό εμπιστοσύνης σε ό,τι αφορά την ασφάλεια των υπηρεσιών των νέων επιχειρήσεων πέφτει ακόμα πιο χαμηλά στην ηλικιακή ζώνη 65+.
  • Ένα ποσοστό 19% δεν έχει γνώμη πάνω σε αυτό το ζήτημα.
  • Σε ποσοστό 65% οι πελάτες ενός φαρμακείου απευθύνονται στον/στην φαρμακοποιό τους για κάποιο πρόβλημα υγείας τους (το ποσοστό αυτό αυξάνεται στις μεγαλύτερες ηλικίες), γεγονός που αναδεικνύει τον ρόλο του φαρμακείου ως χώρο πρωτοβάθμιας περίθαλψης.
  • Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι σημαντικό ποσοστό των ερωτηθέντων (49%) δήλωσε ότι συχνά (πολύ συχνά/μερικές φορές) δανείζονται φάρμακα από το φαρμακείο. Το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο στην ηλικιακή ζώνη 65+.
  • Το γεγονός αυτό προβάλλει περαιτέρω τον κοινωνικό ρόλο του φαρμακοποιού στις σημερινές δύσκολες οικονομικές συνθήκες.
  • Καθολικός είναι και ο βαθμός ικανοποίησής τους από τις οδηγίες/συμβουλές που παρέχει ο/η φαρμακοποιός (42% δήλωσαν πολύ ικανοποιημένοι και 54% αρκετά).
  • Τέλος, σε ποσοστό 67% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι τους ικανοποιεί το σημερινό ωράριο λειτουργίας των φαρμακείων (16% πολύ και 51% αρκετά).

ΤΕΛΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

  • Ως κυριότερο συμπέρασμα από την έρευνα θα σημειώναμε τον ξεκάθαρο ρόλο που προσδίδει στο φαρμακείο και στον φαρμακοποιό το κοινωνικό σύνολο.
  • Το φαρμακείο είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένα απλό σημείο πώλησης φαρμάκων. Αποτελεί σημείο πρωτοβάθμιας περίθαλψης της υγείας.
  • Ο ρόλος του σύγχρονου φαρμακοποιού δεν εξαντλείται στην χορήγηση κάποιων φαρμάκων ή την εκτέλεση μιας ιατρικής συνταγής. Ο φαρμακοποιός διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στα θέματα υγείας.
  • Ο φαρμακοποιός αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και ρόλους πέρα από τις συμβατικές υποχρεώσεις του και προσφέρει τις γνώσεις και την εμπειρία του στο κοινωνικό σύνολο, γεγονός που αναδεικνύει και την «ταυτότητα του».
  • Η άσκηση του συγκεκριμένου επαγγέλματος αποτελεί κοινωνικό λειτούργημα και όχι απλά εμπορική πράξη.
  • Ακριβώς και για αυτό το λόγο έχει παγιωθεί και στο κοινωνικό σύνολο μια σχέση προσωπική με τον φαρμακοποιό της γειτονιάς του, σχέση που δεν φαίνεται να επηρεάζεται από την -ενδεχόμενη- είσοδο στη σχετική αγορά νέων επιχειρήσεων.
Επισυνάπτονται τα αποτελέσματα της έρευνας (αρχείο pdf)
Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος

Διαβάστε επίσης

Και αμφισβητεί την εξειδίκευση των φαρμακοποιών στο φάρμακο
Και ζητά να ενταχθούν τα φαρμακεία στη νέα ρύθμιση για τα POS






Σχετικά άρθρα

ΠΦΣ: Κατηγορεί τον υπουργό Οικονομικών ότι ευνοεί τράπεζες και funds
Και ζητά να ενταχθούν τα φαρμακεία στη νέα ρύθμιση για τα POS
Σε 56 χώρες επιτρέπεται ο εμβολιασμός στα φαρμακεία
Σύμφωνα με τα πρόσφατα δεδομένα της Διεθνούς Φαρμακευτικής Ομοσπονδίας (FIP)