Καλωσήλθατε στο ειδησεογραφικό site του Φαρμακευτικού Κόσμου. 'Αμεση, έγκυρη και ποιοτική ενημέρωση για το φάρμακο και την υγεία.
Επάγγελμα: Φαρμακοποιός

τελευταία νέα


Ο Στ. Μάνος επιμένει στη λασπολογία κατά των φαρμακοποιών... (update)

13/7/2011
Ανταλλαγή επιστολών με τον υπ. Υγείας Α. Λοβέρδο, στην «Καθημερινή»
Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος

1. Διαβάζουμε στο blog http://pharmateam.blogspot.com/ (6/7/2011):

 

"Στην Καθημερινή της Τρίτης 5 Ιουλίου 2011, στη στήλη με τα γράμματα των αναγνωστών, χτύπησε ο γνωστός άγνωστος, γραφικός πλέον για το μίσος του απέναντι στους φαρμακοποιούς, κύριος Στέφανος Μάνος.

 

Η εμμονή του με το σύστημα της Σουηδίας (όπου σημειωτέον τα φαρμακεία είναι κατά πλειονότητα δημόσια) τον οδηγεί σε νέο παραλήρημα εναντίων των Ελλήνων φαρμακοποιών.

 

Την επομένη -σήμερα- ο Υπουργός Υγείας Ανδρέας Λοβέρδος απαντά στον κύριο Μάνο, τον βάζει στη θέση του, μιλά για τις τιμές, τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους, τη φαρμακευτική δαπάνη και κάνει τελικά μια παραδοχή για το ποσοστό κέρδους του φαρμακείου η οποία είναι σημαντική. Αναφέρει πως το ποσοστό κέρδους μας είναι 23,4%. Πλέον με όλες τις αλλαγές, συμπεριλαμβανομένου και του rebate, είναι κι αυτό το νούμερο λαθεμένο, αφού το ποσοστό αγγίζει το 20%.

 

Σημαντικό είναι όμως το γεγονός ότι πλέον έχουμε ξεφύγει από εκείνη την καραμέλα του 35%, που αν όχι σκοπιμότητα δήλωνε τουλάχιστον άγνοια κάθε φορά που χρησιμοποιούνταν από διάφορες πλευρές.

 

Στο κείμενο του Μνημονίου που αναλύσαμε διεξοδικά η αναφορά της τρόικα είναι σαφής πως το ποσοστό μειώθηκε από το 23,5% σε 20% (The Law 3918/2011 also reduces the net (excluding VAT) profit margin of pharmacies from about 23.5 to 20% on average through a system of rebates which changes with pharmacies volumes of sales to social security funds).

 

Το σημαντικό στην όλη υπόθεση λοιπόν είναι πως έχουμε πλέον ξεφύγει από την καραμέλα του 35% που μόνο συκοφαντική ήταν εναντίον μας και χρησιμοποιείται ακόμα από πολλούς που έμμεσα θέλουν να μας διαβάλλουν. Δεν ισχυριζόμαστε πως είναι σωτήρια όλα αυτά, ούτε πως είναι ένα θετικό βήμα, όμως αποτελούν μια μικρή ανακούφιση μέσα σε τόσα που μας ταλανίζουν και μέσα στην τόση λάσπη που κατά καιρούς δεχόμαστε συστηματικά.

 

Παρακάτω οι επιστολές του κ. Μάνου και του κ. Λοβέρδου:

 

 

Του Στέφανου Μάνου (5/7/2011)

 

"Αίσχος, κ. Λοβέρδο"

 

Κύριε διευθυντά

 

Δημοσιεύτηκε νέο δελτίο τιμών για τα φάρμακα, που ισχύει από 1ης Ιουλίου. Στον κατάλογο εντόπισα τετρακόσια (400) φάρμακα με χονδρική τιμή μεγαλύτερη από 250 ευρώ, για τα οποία ο κ. Λοβέρδος διατηρεί ανέγγιχτο το παράλογο περιθώριο κέρδους 35% του φαρμακοποιού. Έτσι για το φθηνότερο φάρμακο του καταλόγου των 400 ο φαρμακοποιός κερδίζει 87,57 ευρώ και για το ακριβότερο 3.926,01 ευρώ.

 

Θυμίζω ότι στη Σουηδία για όλα τα φάρμακα του καταλόγου, το περιθώριο του φαρμακοποιού περιορίζεται σε 15,5 ευρώ για τα φάρμακα με χονδρική τιμή μεγαλύτερη από 500 ευρώ και κάπως μικρότερο για τα φάρμακα με χονδρική τιμή από 250 μέχρι 500 ευρώ.

 

Η δημοσίευση του νέου δελτίου τιμών μία ημέρα μετά την ψήφιση των εξοντωτικών νέων φορολογικών μέτρων, που έχουν ως προορισμό την κάλυψη των υπέρογκων κρατικών δαπανών, αποτελεί πρόκληση. Σε ποια λογική και σε ποια ηθική βάση στηρίζει ο κ. Λοβέρδος την απόφασή του να μη θίξει τα υπέρογκα περιθώρια κέρδους των φαρμακοποιών που βαρύνουν όλους όσοι υφίστανται τη βαρύτατη και εξοντωτική φορολογία; Αίσχος!

 

 

Του Ανδρέα Λοβέρδου (6/7/2011)

 

"Η τιμή των φαρμάκων"

 

Κύριε διευθυντά

 

Στην «Καθημερινή» της 5ης Ιουλίου δημοσιεύσατε επιστολή του κ. Μάνου για την τιμολόγηση των φαρμάκων. Σχετικά με το δημοσίευμα απαντώ:

 

Το δελτίο τιμών που δημοσιεύτηκε και ισχύει από 1-7-2011 προέκυψε από γενική ανακοστολόγηση όλων των φαρμάκων που κυκλοφορούν στη χώρα κατ' εφαρμογή του άρθρου 14 του ν.3840/2010, για πρώτη φορά από την ψήφισή του με μεσοσταθμική μείωση στις τιμές των φαρμάκων κατά 10,23% (επιπρόσθετα στη μείωση κατά 2,5% του δελτίου τιμών που εκδόθηκε στις 17-5-2011) και κατ' επέκταση στις δαπάνες των ασφαλιστικών Ταμείων για το δεύτερο εξάμηνο του 2011. Με την ανάληψη της αρμοδιότητας τιμολόγησης των φαρμάκων από την πολιτική ηγεσία του ΥΥΚΑ από 1/4/2011, με τα δύο δελτία τιμών που εκδόθηκαν, πετύχαμε συνολική μεσοσταθμική μείωση 13%. Η εξοικονόμηση αρκετών εκατομμυρίων ευρώ είναι αμελητέα στην τεράστια προσπάθεια που καταβάλλει η χώρα;

 

Κατά την ανακοστολόγηση των φαρμάκων, n τιμή που διαμορφώνεται αρχικά, είναι η τιμή παραγωγού στην οποία προστίθενται τα ποσοστά κέρδους των χονδρεμπόρων και των φαρμακοποιών και ΦΠΑ. Με τα άρθρα 34 και 38 του ν.3918/2011 έγιναν παρεμβάσεις στο ποσοστό κέρδους και των φαρμακοποιών και των χονδρεμπόρων. Ειδικότερα με το άρθρο 34 οι φαρμακοποιοί επιστρέφουν στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης, κλιμακωτό ποσοστό επί του αιτούμενου ποσού από κάθε φορέα από 1,5% έως 8% και συνεπώς με έμμεση μείωση του κέρδους των φαρμακοποιών από τον Απρίλιο του 2011 κατά 4% μεσοσταθμικά. Με απλά λόγια, όσο μεγαλύτερος είναι ο λογαριασμός ενός φαρμακείου τόσο μεγαλύτερο είναι το ποσοστό επιστροφής προς την Κοινωνική Ασφάλιση.

 

Θα θέλαμε να απαντήσουμε συγκεκριμένα στον κύριο Μάνο, επί των παραδειγμάτων που έθεσε, αλλά τα στοιχεία που παρατίθενται είναι ελλιπή, αφού δεν αναφέρονται οι λιανικές τιμές των φαρμάκων, για να προσδιορίσουμε στην κάθε περίπτωση το ποσοστό κέρδους του φαρμακοποιού. Με το άρθρο 38 πραγματοποιήθηκε άμεση μείωση του κέρδους των χονδρεμπόρων κατά 1/3 του αρχικού ποσοστού κέρδους, με εφαρμογή από τον Μάιο του 2011, δηλαδή από 7,8% σε 5,4%.

 

Μέσα στις επόμενες ημέρες θα εκδοθεί ο Θετικός Κατάλογος συνταγογραφούμενων φαρμάκων, ο οποίος αναμένεται να αποφέρει επιπλέον έσοδα στην Κοινωνική Ασφάλιση, καθώς και η επέκταση του καταλόγου με τα ακριβά φάρμακα - οι 89 εμπορικές ονομασίες (αντιστοιχούν σε 330 διαφορετικές συσκευασίες και περιεκτικότητες) θα αυξηθούν στις 150 με τις αντίστοιχες συσκευασίες και περιεκτικότητές τους.

 

Στον κατάλογο αυτό, το κέρδος του φαρμακοποιού έχει μειωθεί οριζόντια και αντιστοιχεί σε 14,3% στη λιανική τιμή, όταν για τα υπόλοιπα φάρμακα είναι 23,4% (φάρμακα άρθρου 12ν.3816/2010 ).

 

Επιπλέον πρέπει να αναφερθεί ότι από τον Απρίλιο του 2011 ισχύει αρνητική λίστα περίπου 500 σκευασμάτων και η ανανεωμένη λίστα ΜΥΣΗΦΑ (περίπου 500 σκευασμάτων επίσης). Με την εφαρμογή των προηγούμενων μέτρων, αναμένεται η εκπλήρωση του στόχου μείωσης της φαρμακευτικής δαπάνης για το 2011. Το μείζον είναι η επίτευξη του στόχου και όχι τα μέσα που θα χρησιμοποιηθούν για την επίτευξή του.

 

Μας εγκαλεί ο κ. Μάνος για αποφάσεις μας στον χώρο του φαρμάκου, που καμία κυβέρνηση και κανένας αρμόδιος υπουργός δεν έλαβε από το 1984, τη στιγμή που στα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. οι σχετικές παρεμβάσεις πραγματοποιήθηκαν σε όλο αυτό το διάστημα ως σήμερα και απέφεραν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Είμαστε εν μέσω μιας μεγάλης προσπάθειας για να μειώσουμε και να συγκρατήσουμε τη φαρμακευτική δαπάνη, χωρίς αυτό να έχει επιπτώσεις στη δημόσια υγεία των πολιτών. Επικοινωνιακά πυροτεχνήματα και αποσπασματικές αναλύσεις δεν βοηθούν ούτε τον χώρο της υγείας ούτε τη χώρα την ίδια”.

 

 

2. Νέα επιστολή του Στέφανου Μάνου στην Καθημερινή - απάντηση στον υπ. Υγείας - συνέχεια της λασπολογίας (7/7/2011)

 

Κύριε διευθυντά

 

Με ευχαρίστησε το γεγονός ότι επιτέλους, για πρώτη φορά, ο υπουργός κ. Λοβέρδος αντέδρασε με επιστολή του στην τελευταία μου παρέμβαση για τα εξωφρενικά περιθώρια κέρδους των φαρμακοποιών. Η ευχαρίστησή μου θα ήταν μεγαλύτερη, αν ο κ. Λοβέρδος είχε απαντήσει σε αυτό το οποίο γράφω: Οτι το περιθώριο κέρδους 35% επί της χονδρικής τιμής για τα ακριβά φάρμακα δεν δικαιολογείται ούτε οικονομικά ούτε ηθικά.

 

Γράφει ο κ. Λοβέρδος ότι τάχα τον εγκαλώ για τις αποφάσεις του στο χώρο του φαρμάκου, που καμία κυβέρνηση και κανένας αρμόδιος υπουργός δεν έλαβε από το 1984, τη στιγμή που ποτέ δεν έγραψα για τις αποφάσεις του αλλά αποκλειστικά και μόνο για το γεγονός ότι, απέναντι στους φαρμακοποιούς και τα συμφέροντά τους, λησμόνησε το γενικό συμφέρον.

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι στην 4η αξιολόγηση της τρόικας (σελ. 36 του αγγλικού κειμένου) οι ειδικοί συμμερίζονται την άποψή μου για τα περιθώρια των φαρμακοποιών. Ζητούν να εφαρμοστεί ένα φθίνον σύστημα περιθωρίων ή και σύστημα σταθερού σε ευρώ περιθωρίου αντί του δικού μας 35% στη χονδρική τιμή.

 

Δύο σύντομα σχόλια για το «στυλ» της απάντησης (στην πραγματικότητα αποφυγής της απάντησης).

 

1. Το μεγαλύτερο μέρος της επιστολής του κ. Λοβέρδου ασχολείται με όσα έκανε για τα περιθώρια της φαρμακοβιομηχανίας και των χονδρεμπόρων, για τα οποία όμως ποτέ δεν έγραψα! Εγραψα μόνο για τα περιθώρια των φαρμακοποιών. Τι επεδίωξε ο κ. Λοβέρδος γράφοντας για άσχετα θέματα; Να μπερδέψει τους μη επιμελείς αναγνώστες της «Καθημερινής» ή εκείνους που δεν είχαν διαβάσει τη δική μου επιστολή; Πώς μπορεί να υπάρξει στοιχειώδης δημόσιος διάλογος όταν σε γραπτό κείμενό του ένας υπουργός καταφεύγει σε τρυκ των τηλεπαραθύρων;

 

2. Γράφει ο κ. Λοβέρδος ότι θα ήθελε τάχα να μου απαντήσει συγκεκριμένα επί των παραδειγμάτων που έθεσα, αλλά τα στοιχεία που παρέθεσα ήσαν ελλιπή. Μα όλα τα παραδείγματα προέρχονται από το δελτίο τιμών για τα φάρμακα που εξέδωσε ο κ. Λοβέρδος. Αν τα βρήκα εγώ, δεν τα βρίσκει ο συντάκτης;

 

Για το τελευταίο ζήτημα, κ. Διευθυντά, σας θυμίζω ότι -μαζί με την αρχική μου επιστολή- σας έστειλα σε ηλεκτρονική μορφή ένα πίνακα 400 φαρμάκων (τμήμα του δελτίου τιμών του κ. Λοβέρδου) με χονδρικές τιμές που ξεκινούν από τα 250 ευρώ και καταλήγουν σε 11.217 ευρώ. Για τα 400 αυτά συγκεκριμένα φάρμακα ο κ. Λοβέρδος προβλέπει περιθώριο κέρδους που ξεκινά από 87,57 ευρώ για το φθηνότερο και καταλήγει σε 3.926,01 ευρώ για το ακριβότερο. Κατά τη γνώμη μου σε κανένα φάρμακο δεν δικαιολογείται περιθώριο κέρδους μεγαλύτερο από 25 ευρώ (στη Σουηδία 15,5 ευρώ). Παρακαλώ κ. Διευθυντά να στείλετε τον πίνακα στον υπουργό κ. Λοβέρδο για να συνειδητοποιήσει ότι όλα μου τα παραδείγματα στηρίζονται στον πίνακα φαρμάκων που ο ίδιος εξέδωσε και να κατανοήσει ότι με τις δικές του ενέργειες κατοχυρώνει τα, κατά τη γνώμη μου, «ανήθικα» περιθώρια κέρδους των φαρμακοποιών.

 

Η επιστολή του κ. Λοβέρδου νομίζω ότι επιβεβαιώνει την άρνησή του να θίξει τα συμφέροντα των φαρμακοποιών. Οπως έχω επανειλημμένως υποστηρίξει, αν μειώνονταν τα περιθώρια κέρδους των φαρμακοποιών στα επίπεδα που απολαμβάνουν οι Σουηδοί ή οι Γερμανοί φαρμακοποιοί, ο προϋπολογισμός θα εξοικονομούσε περί το 1,5 δισ. ευρώ ετησίως. Το ζήτημα εφεξής είναι τι θα πράξει ο νέος αντιπρόεδρος της κυβέρνησης και υπουργός Οικονομικών. Θα επιβάλει φόρους για να συντηρήσει μια απαράδεκτη κατάσταση;

 

 

3. 2η επιστολή του Α. Λοβέρδου στην Καθημερινή - απάντηση στο Στ. Μάνο (8/7/2011)

 

Ενας διάλογος με ανταλλαγή επιχειρημάτων είναι πάντα δημιουργικός, αρκεί να παραμένει εντός συγκεκριμένων πλαισίων. Επομένως, θεωρώ ότι λέξεις όπως «αίσχος» δεν συνάδουν με το υπόλοιπο περιεχόμενο και το ύφος των επιστολών του κυρίου Μάνου ή είναι τουλάχιστον ατυχείς. Αλλωστε, φαίνεται από τη δεύτερη επιστολή του, πως αποδέχεται την εκτός φαρμακοποιών πολιτική μας. Πάμε όμως τώρα στα θέματα που θέτει.

 

Κύριε Μάνο, για το κέρδος του φαρμακοποιού σάς απάντησα και επαναλαμβάνω αυτολεξεί: «Ειδικότερα με το άρθρο 34 οι φαρμακοποιοί επιστρέφουν στους Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης κλιμακωτό ποσοστό επί του αιτουμένου ποσού από κάθε φορέα από 1,5% έως 8% και συνεπώς με έμμεση μείωση του κέρδους των φαρμακοποιών από τον Απρίλιο του 2011 κατά 4% μονάδες μεσοσταθμικά. Με απλά λόγια, όσο μεγαλύτερος είναι ο λογαριασμός ενός φαρμακείου τόσο μεγαλύτερο είναι το ποσοστό επιστροφής προς την Κοινωνική Ασφάλιση». Μάλιστα, σήμερα, εξειδικεύω ακόμη περισσότερο τα προηγούμενα σε νούμερα. Με το κλιμακούμενο ποσοστό επιστροφής επί του αιτουμένου ποσού, στο ποσοστό κέρδους του φαρμακοποιού στη λιανική τιμή του φαρμάκου πραγματοποιείται μεσοσταθμική μείωση 4 ποσοστιαίων μονάδων. Ετσι από 23,4% διαμορφώνεται σε 19,4%.

 

Α. Σχετικά με τον πίνακα των 400 φαρμάκων, ο οποίος αν και σε εμάς δεν γνωστοποιήθηκε, ύστερα από επεξεργασία των στοιχείων του δελτίου τιμών, σας ενημερώνω για τα ακόλουθα: από τα 400 φάρμακα με χονδρική τιμή 250 ευρώ, μόνο τα 165 έχουν πωλήσεις και αντιστοιχούν σε 125 διαφορετικές εμπορικές ονομασίες. Σημαντικό μέρος αυτών, μάλιστα, θα συμπεριληφθεί στη διευρυμένη λίστα του καταλόγου ακριβών φαρμάκων (ν.3816/2010) μέσα στις επόμενες ημέρες και κατά συνέπεια το κέρδος του φαρμακοποιού θα διαμορφωθεί σε 18% επί της νοσοκομειακής τιμής από 35%. Εξάλλου είχα ήδη αναφέρει, για τη διεύρυνση του καταλόγου αυτού και επαναλαμβάνω αυτολεξεί: «Μέσα στις επόμενες ημέρες θα εκδοθεί ο Θετικός Κατάλογος συνταγογραφούμενων φαρμάκων, ο οποίος αναμένεται να αποφέρει επιπλέον έσοδα στην Κοινωνική Ασφάλιση καθώς και η επέκταση του καταλόγου με τα ακριβά φάρμακα (οι 89 εμπορικές ονομασίες –αντιστοιχούν σε 330 διαφορετικές συσκευασίες και περιεκτικότητες– θα αυξηθούν στις 150 με τις αντίστοιχες συσκευασίες και περιεκτικότητές τους). Στον κατάλογο αυτό το κέρδος του φαρμακοποιού έχει μειωθεί οριζόντια και αντιστοιχεί σε 14,3% στη λιανική τιμή όταν για τα υπόλοιπα φάρμακα είναι 23,4% (φάρμακα άρθρου 12 ν.3816/2010).

 

Επιπροσθέτως, αναφέρω ότι το ποσό που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό των χονδρικών τιμών των 165 φαρμάκων επί το 35% επί τις ποσότητες αυτών των φαρμάκων, βάσει στοιχείων του ΕΟΦ, είναι 835.000 ευρώ ετησίως».

 

Β. Τέλος, σχετικά με το σουηδικό σύστημα που αναφέρθηκε, καλό θα ήταν, επειδή πράγματι οι αναγνώστες της «Καθημερινής» είναι επιμελείς, να ενημερωθούν ότι στη Σουηδία τα φαρμακεία αποτελούν μία κρατική αλυσίδα, στα οποία ο φαρμακοποιός πληρώνεται μόνο για την υπηρεσία, ενώ δεν πραγματοποιεί καμία επένδυση για το κόστος συντήρησης του καταστήματος και ανανέωσης του εμπορεύματος.

 

Στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση. Πάντως, για να θυμίσω σε όποιον αναγνώστη δεν είδε το χθεσινό μου κείμενο, το 2009 η φαρμακευτική δαπάνη των ασφαλιστικών Ταμείων ήταν 4,9 δισ. ευρώ, το 2010 μειώθηκε σε 4,2 δισ. ευρώ, το 2011 θα μειωθεί σε 3,4 δισ. ευρώ και το 2012 θα επιστρέψει στα επίπεδα του 2004, δηλαδή στα 2,5 δισ. ευρώ.

 

 

4. Υποστήριξη στις (επι-) θέσεις του Στ. Μάνου κατά των φαρμακείων από τον Πάσχο Μανδραβέλη... (8/7/2011)

 

"Κάποιο λάκκο έχουν τα φάρμακα"

 

Το πρώτο πρόβλημα της επιστολής του κ. Ανδρέα Λοβέρδου («Η τιμή των φαρμάκων», «Καθημερινή» 6.7.2011), που απαντά στην οργή του κ. Στέφανου Μάνου («Αίσχος, κ. Λοβέρδο» «Κ» 5.7.2011) είναι το ακατανόητό της. Από την ανταπάντηση («Αίσχος, κ. Λοβέρδο, ξανά», «Κ» 7.7.2011) συνάγεται το συμπέρασμα πως ο κ. Μάνος κάτι κατάλαβε. Οι υπόλοιποι, όμως, που χρεωνόμαστε δισεκατομμύρια για τις φαρμακευτικές δαπάνες μπερδευτήκαμε από τα ΜΥΣΗΦΑ τα άρθρα 34 και 38 του ν. 3918/2011, τα μεσοσταθμικά κ. λπ. Το αποτέλεσμα είναι να ελπίζουμε ότι κάτι γλιτώνουμε, αλλά να φοβόμαστε ότι και πάλι οι φόροι μας πάνε στον βρόντο.

 

Το δεύτερο πρόβλημα της επιστολής Λοβέρδου είναι το μέγεθός της. Αν χρειάζονται 550 λέξεις για να εξηγηθεί μια απλή διαδικασία, όπως είναι η μείωση της τιμής των φαρμάκων, τότε κάποιο λάκκο έχει η φάβα. Η μακροσκελής εξήγηση αναφέρει μόνο ένα πράγμα: υπάρχει τέτοια πολυπλοκότητα στην τιμολόγηση, που σίγουρα διάφοροι αετονύχηδες θα την εκμεταλλευτούν για να φτάσουν την κρατική δαπάνη πάνω από τα ουράνια. Εδώ θα 'μαστε για να το δούμε. Ή ακόμη χειρότερα: Εδώ θα 'μαστε για να το πληρώνουμε.

 

Υπάρχει ένα άλλο σύστημα που θα έκανε τη ζωή του υπουργού Υγείας απλούστερη και τη δική μας καλύτερη. Το εφαρμόζουν χρόνια στη Σουηδία, που φημίζεται για το κοινωνικό της κράτος, και ο κ. Λοβέρδος δεν θέλει (;) να το κατανοήσει. Το έγραψε ο κ. Μάνος αναλυτικά από το 2010.

 

«Στη σοσιαλδημοκρατική Σουηδία ορίζουν και εκεί, όπως εδώ, τις χονδρικές τιμές και τις λιανικές τιμές... Θα παραθέσω τα στοιχεία της σουηδικής πρακτικής:

 

» Για όσα φάρμακα έχουν χονδρική τιμή (μαζί με τον ΦΠΑ) μέχρι 7 ευρώ, η λιανική τιμή διαμορφώνεται με προσαύξηση της τιμής κατά 20% πλέον ενός σταθερού ποσού 2,91 ευρώ. Με αυτό το σύστημα το Salospir στη Σουηδία θα είχε λιανική τιμή 3,89 ευρώ. Για φάρμακα με χονδρική τιμή από 7 μέχρι 30 ευρώ, ο φαρμακοποιός προσαυξάνει τη χονδρική τιμή κατά 3% και προσθέτει 4,09 ευρώ για να διαμορφώσει τη λιανική τιμή. Από 30 έως 550 ευρώ, η χονδρική τιμή προσαυξάνεται κατά 2% και προστίθενται 4,37 ευρώ. Τέλος, για τα ακριβά φάρμακα πέραν των 550 ευρώ, η λιανική τιμή προκύπτει από την πρόσθεση 15,53 ευρώ στη χονδρική τιμή. Το Somatuline στη Σουηδία θα είχε λιανική τιμή 1.259,09 που είναι το άθροισμα της χονδρικής με ΦΠΑ συν το περιθώριο των 15,53 ευρώ.

 

» Ο Σουηδός φαρμακοποιός κάθε φορά που διαθέτει Somatuline κερδίζει 15,53 ευρώ, ενώ ο Ελληνας συνάδελφός του κερδίζει 435,24 ευρώ.» («Καθημερινή» 26.9.2010).

 

Αυτό το απλό, κατανοητό και ιδιαίτερα ευεργετικό για την τσέπη των φορολογουμένων σύστημα προβλέπεται και από το Μνημόνιο και δεν έχει εφαρμοστεί. Πρόκειται για το ίδιο Μνημόνιο που... απέτυχε.

 

Ο μόνος που δεν εννοεί να καταλάβει την απλότητα και τη χρησιμότητα του σχεδίου είναι ο υπουργός Υγείας. Εξ ου και τα ΜΥΣΗΦΑ τα άρθρα 34 και 38 του ν. 3918/2011, τα μεσοσταθμικά κ. λπ. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι αυτή η έλλειψη κατανόησης δεν έχει να κάνει με τις ψήφους των φαρμακοποιών. Θα ήταν πολύ κοντόθωρο. Διότι οι ψήφοι ημών των υπολοίπων που πληρώνουμε είναι πολλές περισσότερες.

 

 

5. Απάντηση του Στ. Μάνου στον Α. Λοβέρδο - 3η επιστολή στην Καθημερινή (9/7/2011)

 

"Ο κ. Λοβέρδος και τα φάρμακα"

 

Κύριε διευθυντά

 

Αφαίρεσα από τον τίτλο τη λέξη αίσχος που χρησιμοποίησα στις προηγούμενες επιστολές μου για να περιγράψω τα αισθήματά μου για τη διατήρηση ενός καθεστώτος προσδιορισμού των περιθωρίων κέρδους των φαρμακοποιών, που οδηγεί σε ετήσια δαπάνη του προϋπολογισμού της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ. Ο υπουργός κ. Λοβέρδος με την επιστολή του («Κ» 8.7.2011) θεώρησε ότι η λέξη «αίσχος» δεν συνάδει με το υπόλοιπο περιεχόμενο και ύφος των επιστολών μου. Την αφαίρεσα για να μη στενοχωριέται, αλλά επιμένω στην επιχειρηματολογία μου και τον προτρέπω να αλλάξει πάραυτα το καθεστώς του περιθωρίου κέρδους των φαρμακοποιών. Τον προτρέπω επίσης να αντλήσει τις πληροφορίες του από ανεξάρτητους συμβούλους και όχι από συνδικαλιστές φαρμακοποιούς και να καταλήξει σε αποφάσεις που θα στηρίζονται στην πραγματικότητα και στην κοινή λογική.

 

Πρόσεξα ότι στην απάντησή του ο κ. Λοβέρδος άφησε ασχολίαστη την παρατήρησή μου ότι στην 4η αξιολόγηση της τρόικας (σελ. 36 του αγγλικού κειμένου) ζητείται να εφαρμοστεί ένα φθίνον σύστημα περιθωρίων ή και ένα σύστημα σταθερού σε ευρώ περιθωρίου αντί του δικού μας 35% στη χονδρική τιμή. Αυτό ακριβώς που εδώ και δύο χρόνια ζητώ και εγώ. Αναφέρεται ο κ. Λοβέρδος στη ρύθμιση, σύμφωνα με την οποία οι φαρμακοποιοί θα επιστρέφουν ένα μέρος του περιθωρίου τους αναλόγως με τον τζίρο τους. Αντιγράφω και για το θέμα αυτό από την 4η αξιολόγηση της τρόικας: «Ο πρόσφατος νόμος όρισε την επιστροφή σε 4% επί της χονδρικής τιμής. Μικρό μέρος των επιστροφών έχει εισπραχθεί». Ισχυρίζεται, δηλαδή, ο κ. Λοβέρδος ότι αντιμετώπισε το πρόβλημα του εξωφρενικού περιθωρίου κέρδους μειώνοντας (στην καλύτερη περίπτωση) το 35% σε 31%. Αντί δηλαδή να κερδίζουν από τη λίστα των 400 φαρμάκων του δελτίου τιμών από 87,57 ευρώ για το φθηνότερο και 3.926,01 ευρώ για το ακριβότερο, όπως είχα γράψει, να περιοριστούν σε 77,56 και 3.477,32 αντιστοίχως. Επαναλαμβάνω ότι για κανένα φάρμακο –κατά τη γνώμη μου βέβαια– δεν δικαιολογείται περιθώριο φαρμακοποιού μεγαλύτερο από 25 ευρώ (15,5 ευρώ στη Σουηδία)!

 

Στη Σουηδία, παρατηρεί ο κ. Λοβέρδος για τους επιμελείς –όπως γράφει– αναγνώστες της «Καθημερινής», «τα φαρμακεία αποτελούν μια κρατική αλυσίδα στα οποία ο φαρμακοποιός πληρώνεται μόνο για την υπηρεσία και όχι για δαπάνες κεφαλαίου και συντήρησης του φαρμακείου». Αυτή είναι η παράγραφος που με ώθησε να τον προτρέψω να μη συμβουλεύεται συνδικαλιστές φαρμακοποιούς. Εξηγώ: στην «Καθημερινή» της 29/9/2010 δημοσιεύτηκε επιστολή του αντιπροέδρου του Πανελληνίου Φαρμακευτικού Συλλόγου κ. Θεοδοσιάδη με τον ίδιο ισχυρισμό. Στην «Καθημερινή» της 1/10/2010 απάντησα στον κ. Θεοδοσιάδη ότι τα φαρμακεία στη Σουηδία ιδιωτικοποιήθηκαν την 1/7/2009 και ότι σήμερα –με τα ιδιωτικά φαρμακεία– ισχύει το σύστημα περιθωρίων που έχω περιγράψει. Και αν τα περιθώρια είναι αρκετά για τους Σουηδούς, γιατί δεν είναι για μας;

 

Οπως σημείωσα και στην τελευταία μου επιστολή, ο κ. Λοβέρδος δεν φαίνεται να επιθυμεί να αλλάξει το ισχύον καθεστώς για τα φαρμακεία. Είναι κρίμα. Οι πραγματικές συνθήκες της οικονομίας θα φέρουν την αλλαγή πιο βίαια και πιο ανεξέλεγκτα.

 

 

6. 3η επιστολή του υπ. Υγείας προς το Στ. Μάνο (12/7/2011)

 

Κύριε διευθυντά

 

Στην τελευταία του επιστολή (9-7-2011), ο κύριος Μάνος επικεντρώνεται στην 4η αξιολόγηση της τρόικας για το περιθώριο κέρδους των φαρμακοποιών, επιμένει στην επιχειρηματολογία του για το «σουηδικό σύστημα» και εγείρει ζήτημα για τις πηγές της ενημέρωσής μου, αφαιρώντας παράλληλα κάποια λεκτικά - επικοινωνιακά πυροτεχνήματα. Αναμφίβολα, λοιπόν, η συνέχιση της ανταλλαγής απόψεων και επιχειρημάτων συμβάλλει στην κατεύθυνση εκπλήρωσης ενός εκ των βασικών μας πολιτικών στόχων, δηλαδή του νοικοκυρέματος των δαπανών υγείας δίχως την αντίστοιχη μείωση της ποιότητας των παρεχομένων υπηρεσιών στους πολίτες, σε έναν τομέα πολιτικής που για πολλά χρόνια είχε αφεθεί στην τύχη του.

 

Κύριε Μάνο, ως υπουργός Υγείας, όπως και ως υπουργός Εργασίας, κρίνομαι καθημερινά για τις προσπάθειές μου να εφαρμόσουμε κρίσιμες πολιτικές που αποσκοπούν στη διάσωση της χώρας, εντός μάλιστα ενός πολύ στενού χρονικού και πολιτικού περιθωρίου. Γνωρίζω άριστα τις υποχρεώσεις της χώρας μας που απορρέουν από τη δανειακή της σύμβαση, όπως γνωρίζω πολύ καλά και το ότι για να ακολουθήσει η επανεκκίνηση της οικονομίας, πρέπει πρώτα να έχει προηγηθεί η περιστολή των μη παραγωγικών δαπανών.

 

Συγκεκριμένα, στην αξιολόγηση που αναφερθήκατε: αρχικώς να σημειώσω ένα κομβικό λάθος στους υπολογισμούς σας, η μείωση κατά 4% στο περιθώριο κέρδους των φαρμακοποιών είναι υπολογισμένη στη λιανική τιμή. Η αναγωγή της σε ποσοστό επί της χονδρικής τιμής είναι περίπου 6%, δηλαδή το 35% γίνεται 29%. Επίσης, δεν λάβατε καθόλου υπόψη αυτό που ήδη σας έγραψα, ότι δηλαδή τα περισσότερα από τα φάρμακα που αναφέρετε στις επιστολές σας εντός των επομένων ημερών θα ενταχθούν σε εκείνα του νόμου 3816/2010 και θα έχουν 18% ποσοστό κέρδους φαρμακοποιού, δηλαδή 18% επί της νοσοκομειακής τιμής, η οποία και σημειωτέον είναι μικρότερη από τη χονδρική. Η σχετική ΚΥΑ υπουργών Υγείας και Εργασίας ετοιμάζεται από τις υπηρεσίες του υπουργείου Υγείας.

 

Oσον αφορά τώρα το «σουηδικό σύστημα», γνωρίζετε και εσείς ότι τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. σε τομείς που δεν αναπτύσσονται κοινές πολιτικές (όπως ο τομέας των φαρμάκων) παρουσιάζουν μεγάλες ή μικρές αποκλίσεις στη λειτουργία του κάθε τομέα δημόσιας πολιτικής ξεχωριστά. Για το λόγο αυτό, ανταλλάσσουν βέλτιστες πρακτικές, που μπορούν να συμβάλουν στην ομογενοποίηση του κάθε τομέα, εάν αυτό κριθεί σκόπιμο. Η σύγκριση μιας χώρας με κάποια άλλη άλλοτε εξαρτάται από δείκτες που λένε την αλήθεια και άλλοτε από δείκτες που δύνανται να παραπλανήσουν, όχι, πάντως, σκοπίμως.

 

Συγκεκριμένα για τα φαρμακεία στη Σουηδία: σε μία χώρα 9,4 εκατ. κατοίκων (κοντά, δηλαδή, σε εμάς), η κρατική ανώνυμος εταιρεία «Apoteket» διατηρούσε 946 σημεία αποκλειστικής λιανικής πώλησης φαρμάκων. Με άλλα λόγια, η λιανική πώληση των φαρμάκων αποτελούσε κρατικό μονοπώλιο. Με τη μεταρρύθμιση του 2009, που ως σκοπό της είχε την ιδιωτικοποίηση του χώρου, από τα 946 φαρμακεία πωλήθηκαν τα 616 σε εταιρείες φαρμακείων και όχι σε μεμονωμένους ιδιώτες φαρμακοποιούς, όπως είναι η πλειοψηφία των φαρμακείων στην Ελλάδα. Εξάλλου, ένα φαρμακείο δυναμικότητας δεκαπλάσιας ενός ελληνικού φαρμακείου μάλλον θα ήταν αδύνατο να το διαχειριστεί ένας φαρμακοποιός κατά τα δικά μας πρότυπα.

 

Στο σημείο αυτό, πρέπει να αναφερθεί και το γεγονός ότι στη Σουηδία η αναλογία φαρμακείου προς κατοίκους είναι περίπου 1/10.000, ενώ στην Ελλάδα η αντίστοιχη αναλογία είναι 1/1.000. Το περιθώριο δε κέρδους του φαρμακοποιού πράγματι υπολογίζεται από ένα σταθερό ποσό συν ένα μικρό ποσοστό επί της χονδρικής τιμής του φαρμάκου σε κλιμακωτή βάση. Σύμφωνα, όμως, με την έκθεση για τα συστήματα υγείας της Επιτροπής για το 2011, το μέσο ποσοστό κέρδους του φαρμακοποιού στη λιανική τιμή του φαρμάκου στη Σουηδία είναι περίπου 20%, όσο περίπου και το αντίστοιχο στην Ελλάδα.

 

Καταλήγοντας, θα ήθελα να πω ότι η μελέτη των διαφορετικών συστημάτων είναι πάντα εξαιρετικά χρήσιμη, ιδιαίτερα, όμως, όταν αυτά προσιδιάζουν στο δικό μας σύστημα, διότι σύμφωνα με τα νούμερα της Σουηδίας για τον αριθμό των φαρμακείων στην Ελλάδα θα έπρεπε περίπου 9.000 φαρμακεία να έκλειναν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Θυμίζω, μάλιστα, ότι τους αριθμούς αυτούς τους βρήκα στο υπουργείο και δεν τους δημιούργησα.

 

Επιπλέον, σχετικά με τις πηγές της ενημέρωσής μου για το «σουηδικό σύστημα», θα ήθελα με καλή πίστη να δεχθείτε τις δημοσιευμένες μελέτες επίσημων ιστοσελίδων οργανισμών που ασχολούνται με τη μελέτη των συστημάτων υγείας, όπως των Pharmaceutical Price & Reimbursement Information - OEBIG, Observatory of Health Systems - L.S.E., OECD, ISPOR.ORG., τις οποίες και αναφέρω για την καλύτερη ενημέρωση των επιμελών, όπως συμφωνήσαμε, άλλωστε, αναγνωστών της «Καθημερινής».

 

Κύριε Μάνο, κλείνω, λέγοντας ότι δεν θα επανέλθω σε ένα θέμα που συζητήθηκε επαρκώς και σίγουρα κατέστησε περισσότερο ενήμερους και εμάς, αλλά και τους αναγνώστες.

 

 

7. 4η (!) επιστολή του Στ. Μάνου... (13/7/2011)

 

"Ο κ. Λοβέρδος και οι φαρμακοποιοί"

 

Kύριε Διευθυντά

 

Mε τρίτη επιστολή, που δημοσιεύθηκε στην «Καθημερινή» της 12.07.2011, ο υπουργός κ. Λοβέρδος συνέχισε τον διάλογό του με εμένα για τα περιθώρια κέρδους των φαρμακοποιών. Θυμίζω ότι ο διάλογος άρχισε («Κ», 5.7.11) με τη διαπίστωσή μου ότι στο νέο Δελτίο Τιμών για τα Φάρμακα που εξέδωσε ο κ. Λοβέρδος εντόπισα τετρακόσια (400) φάρμακα με χονδρική τιμή μεγαλύτερη από 250 ευρώ, για τα οποία ο κ. Λοβέρδος διατηρεί ανέγγιχτο το παράλογο περιθώριο κέρδους 35% του φαρμακοποιού. Ετσι, για το φθηνότερο φάρμακο του καταλόγου των 400 ο φαρμακοποιός κερδίζει 87,57 ευρώ και για το ακριβότερο 3.926,01 ευρώ.

 

Το υπουργείο Οικονομικών ανακοίνωσε προχθές τα στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού, από τα οποία προκύπτει ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2011 οι πρωτογενείς δαπάνες έφθασαν στο ποσό των 25.616 εκατομμυρίων ευρώ. Το πρώτο εξάμηνο του 2011, παρά τις εξαγγελθείσες περικοπές σε μισθούς και συντάξεις, παρά τις διαβεβαιώσεις περί τήρησης της σχέσης 1 προς 5, παρά τις εξαγγελθείσες εξυγιάνσεις κ.λπ., ξοδεύτηκαν 1.110 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα από το πρώτο εξάμηνο του 2010. Σε αυτό το δημοσιονομικό περιβάλλον συνεχίζεται ο διάλογος για τα περιθώρια κέρδους των φαρμακοποιών, που καλύπτονται από τα Ταμεία, που με τη σειρά τους καλύπτονται με επιχορηγήσεις του προϋπολογισμού.

 

Μεταξύ της δεύτερης («Κ» 8.7.11) και της τρίτης επιστολής του κ. Λοβέρδου διαπιστώνω πρόοδο. Στη δεύτερη, ο κ. Λοβέρδος υποστηρίζει ότι τα φαρμακεία στη Σουηδία είναι μια κρατική αλυσίδα και άρα τα περιθώρια κέρδους που ισχύουν εκεί δεν είναι συγκρίσιμα με τα ελληνικά, ενώ στην τρίτη («Κ», 12.7.11) σημειώνει ότι τα σουηδικά φαρμακεία ιδιωτικοποιήθηκαν και πουλήθηκαν σε εταιρείες φαρμακείων. Να, λοιπόν, ένα πρώτο κέρδος από τον διάλογο: ο υπουργός πληροφορήθηκε ποια είναι η πραγματικότητα.

 

Η τρίτη επιστολή του κ. Λοβέρδου είναι κατά τούτο ακόμη χρήσιμη: αναδεικνύει το πραγματικό δίλημμα του υπουργού και τους λόγους της δικής μου διαφωνίας. Γράφει ο κ. Λοβέρδος ότι στη Σουηδία υπάρχουν λίγα φαρμακεία και στην Ελλάδα πολλά και έχει δίκιο. Τα περιθώρια κέρδους πρέπει, συνεπώς, κατά τον κ. Λοβέρδο, να είναι μεγάλα για να μπορούν να ζήσουν τα δεκαπλάσια ανά κάτοικο ελληνικά φαρμακεία. Θα σημειώσω εγώ ότι υπάρχουν δεκαπλάσια φαρμακεία επειδή ακριβώς τα καθοριζόμενα από το κράτος περιθώρια είναι πολύ ελκυστικά. Με την εφαρμογή των σουηδικών περιθωρίων κέρδους πολλά φαρμακεία θα έκλειναν και ταυτόχρονα θα μειωνόταν δραστικά η επιβάρυνση του προϋπολογισμού για φάρμακα.

 

Τα πολλά μικρά φαρμακεία είναι και αυτά ένα τμήμα της ελληνικής περιορισμένης ανταγωνιστικότητας. Τα δημοσιονομικά ελλείμματα και το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας οδηγούν, πιστεύω, την Ελλάδα στη χρεοκοπία.

 

Παρά τις συνεχείς υπεκφυγές του κ. Λοβέρδου, καταλήξαμε, πιστεύω, στο τέλος της χρησιμότητας αυτού του διαλόγου. Υποστηρίζω ότι πρέπει να επιδιώξουμε με κάθε τρόπο και κάθε θυσία την αποτροπή της χρεοκοπίας. Διότι ομολογώ ότι τρέμω τις συνέπειές της. Η προσπάθεια μοιραίως θα θίξει κατεστημένους τρόπους ζωής. Ο κ. Λοβέρδος, ενώ και αυτός είμαι βέβαιος επιθυμεί να αποφύγουμε τη χρεοκοπία, προφανώς πιστεύει ότι μπορεί να ακολουθήσει μια πιο συντηρητική διαδρομή που δεν θα θίξει -στην περίπτωση αυτή- τους φαρμακοποιούς. Το μέλλον θα δείξει ποιος έχει δίκιο.

 

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΕ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΦΑΡΜΑΚΟΠΟΙΟΥΣ

 

 

Και μια ενδιαφέρουσα εκτίμηση της κατάστασης από το φαρμακευτικό ιστολόγιο http://pharmakeutika.blogspot.com/

 

"Ο στημένος διάλογος Λοβέρδου-Μάνου"

 

Για όσους το καταλάβατε, ο διάλογος μεταξύ Λοβέρδου και Μάνου ανέβασε το χαμένο κύρος του υπουργού Υγείας απέναντι στα μάτια των φαρμακοποιών. Ως γνωστό εμείς οι φαρμακοποιοί ξεχνάμε εύκολα. Αρχίσαμε να ξεχνάμε τα όσα μας πήρε ο εν λόγω υπουργός με αποκορύφωμα την άνευ ουσίας κατάργηση της έκπτωσης από τις φαρμακαποθήκες.

 

Σήμερα ο κ. Λοβέρδος παρουσιάζεται ο καλός υπουργός που υπερασπίζεται τα φαρμακεία απέναντι στις αναλήθειες του εντεταλμένου κ. Μάνου ο οποίος δεν έχει φυσικά τίποτα να χάσει καθώς έχει καταστεί persona non grata για την Ελληνική κοινή γνώμη. Ο κ. Λοβέρδος είναι ένας άνθρωπος που κοιτάει το προφίλ του όσο τίποτα και ο συγκεκριμένος διάλογος τον ανέβασε στα μάτια των φαρμακοποιών. Φυσικά, απώτερος σκοπός είναι να περάσει τα όσα γράφονται στο μνημόνιο το 2012 για τα φαρμακεία με όσο το δυνατό λιγότερο κόστος. Σήμερα με τις επιστολές γίνεται προσπάθεια αποφόρτισης της κατάστασης.

 

Εσείς τον βλέπετε τυχαίο το διάλογο;

Δε νομίζω...

Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος

Διαβάστε επίσης

Σύμφωνα με τα πρόσφατα δεδομένα της Διεθνούς Φαρμακευτικής Ομοσπονδίας (FIP)
Φοβούνται διαρροή κρίσιμων δεδομένων στους ανταγωνιστές τους






Σχετικά άρθρα

Σε 56 χώρες επιτρέπεται ο εμβολιασμός στα φαρμακεία
Σύμφωνα με τα πρόσφατα δεδομένα της Διεθνούς Φαρμακευτικής Ομοσπονδίας (FIP)
Τσίμπημα μέλισσας ή σφήκας;
Η f-anazitisi σας βοηθά να το αντιμετωπίσετε!
ΤΕΑΥΦΕ: Έρχεται η δυνατότητα πληρωμής εισφορών σε όλες τις τράπεζες
Αυτό ανακοινώθηκε στην 1η συνάντηση των Δ.Σ. ΠΦΣ & του Ταμείου