Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #174

Κοινωνία - Πολιτισμός 90 | Μάιος - Ιούνιος 2019 | Ο Γιώργος-Ξάνθιππος Τροχόπουλος είναι επίσης γνωστός βιρτουόζος πιανίστας, με πολλές εμφανίσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό Τον συνάδελφο Μάνο Μελισσουργάκη έχουμε γνωρίσει από τις δύο συλλογές ποιημάτων του, «Αίθριον φως» και «Φως και σκιές». Στις «Αδήλωτες νίκες», το πρώτο του μυθιστόρημα, η ποιητική «καταγω- γή» ως επίδραση είναι εμφανής στο περιγραφικό μέρος της διήγησής του, όπου κυριαρχεί η «εικαστική» ανάλυση και ο λυρισμός. Το συνοπτικό σημείωμα για το βιβλίο αναφέρει: «Μετά την απελευ- θέρωση της Κρήτης από τους Τούρκους, ο Γιώργης, o γιος του καπε- τάν Μανούσου, πεθαίνει αφήνοντας χήρα τη γυναίκα του και ορφανά τα τέσσερα μικρά παιδιά του. Στις αρχές του 1940, η πρωτότοκη κόρη του παντρεύεται στα δεκάξι της έναν κοντοχωριανό της, τον Τηλέμαχο. Ο Τηλέμαχος φεύγει για το Μέτωπο της Αλβανίας, αφή- νοντας πίσω το νεογέννητο παιδί του και την ανήλικη γυναίκα του. Διακρίνεται στο πεδίο της μάχης, συλλαμβάνει αιχμαλώτους, σώζει ετοιμοθάνατους, τραυματίζεται αλλά επιστρέφει και αγωνίζεται μέ- χρι την κατάρρευση του Μετώπου. Γυρνά με τα πόδια στην Κρήτη, αντιμετωπίζοντας πολλούς κινδύνους, ακριβώς τη στιγμή που ξεκινά η αεροπορική επιδρομή των Γερμανών στο Μάλεμε, όπου πολεμάει και πάλι, έχοντας την αγωνία εάν θα καταφέρει να επιστρέψει στο σπίτι του». Ο Μελισσουργάκης εξελίσσει με ισορροπημένη ροή το μύθο, ισοζυ- γιάζοντας τα γεγονότα και τη δράση των ηρώων του με τη συναι- σθηματική έκφραση των βιωμάτων τους. Εκείνο που δίνει πάντως ξεχωριστό χρώμα και τον τόνο στη διήγησή του είναι η γλαφυρή απο- τύπωση πλήθους ηθογραφικών στοιχείων για την Κρήτη, τη γενέθλια γη, γεγονός που προσδίδει στο βιβλίο ένα ιδιαίτερα ελκυστικό χαρα- κτηριστικό και φυσικά πρόσθετο ενδιαφέρον για τον αναγνώστη του. Ο Μάνος Μελισσουργάκης είναι επίσης ζωγράφος και έργα του έχουν παρουσιαστεί τα τελευταία 15 χρόνια σε πολλές ομαδικές εκθέσεις Για το τέλος αφήσαμε ένα βιβλίο που παρουσιάζει «υγειονομικό» ενδιαφέρον, εξαιτίας της θεματολογίας του, γιατί σχετίζεται με την υγεία και τον ασθενή μας. Πρόκειται για τη νουβέλα «Βάντα» του Γιώργου-Ξάνθιππου Τροχόπουλου, Εκδόσεις «άλφα πι», 2018. Η νουβέλα «Βάντα» δεν είναι το πρώτο βιβλίο του Βεροιώτη συναδέλ- φου Γιώργου-Ξάνθιππου Τροχόπουλου. Είχαν προηγηθεί ο «Πολίτης Ξάνθιππος», συλλογή κειμένων κοινωνικής κριτικής, και το πρώτο του μυθιστόρημα «Ανεξίτηλη Στάμπα». Το νέο του βιβλίο διηγείται «την πραγματική ιστορία ενός Αρμένιου πρόσφυγα, του Πωλ Τσορμπατζιάν, που ενώ γλύτωσε από τις σφαίρες και τις βόμβες του εμφύλιου πολέ- μου του Λιβάνου, στην Ελλάδα είχε την ατυχία να νοσήσει από Σκλή- ρυνση κατά Πλάκας. Το βιβλίο περιγράφει τις δραματικές προσπάθειές του για να θεραπευτεί, καταφεύγοντας στη συμβατική ιατρική αλλά και σε άλλες εναλλακτικές μορφές θεραπείας». «Σε μια “ομολογία” που φωτίζει την αρρώστια του αλλά και τα συναισθήματά του, ο Πωλ ομολογεί πως πρέπει να μάθει να ζει με την αρρώστια», αναφέρει ο συγγραφέας. «Μπορεί να πέσεις, να ματώσεις, επιβάλλεται όμως να σηκωθείς, είναι το μήνυμα που στέλνει ο Πωλ και το βιβλίο». Όπως και στα προηγούμενα βιβλία του, ο λόγος του Τροχόπουλου στη «Βάντα», λιτός, χωρίς την ανάγκη εκφραστικών υπερβάσεων, κυ- λάει αβίαστα στο έδαφος ενός μονογραμμικού μύθου, μιας ανθρώ- πινης ιστορίας. Κι αυτό γιατί ο Τροχόπουλος είναι ένας άνθρωπος με κοινωνική δράση, που έχει μάθει να ακούει, να κατανοεί και να συμμερίζεται τα πάθη των ανθρώπων, των ασθενών του φαρμακείου του, από τους οποίους δείχνει να αντλεί και την έμπνευση των ιστο- ριών του. Η έμπνευση του Τροχόπουλου είναι η αλήθεια των απλών ανθρώπων. Αυτήν ιστορεί χωρίς πάθος και εξάρσεις αλλά με τη με- τριοπάθεια και την ψύχραιμη ματιά που παρέχει η απόσταση, τέτοια ώστε να μην αφαιρεί κανένα από τα στοιχεία της αλήθειας του αλλά, αντίθετα, να αναδεικνύει την πραγματική της δύναμη. Καλό διάβασμα! Καλές διακοπές!

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=