Νέα θεραπευτική στρατηγική στην καταπολέμηση του AIDS

17/11/2015 11:23:00 πμ
Έχει και το AIDS την «αχίλλειο πτέρνα» του...

Ο ιός HIV του AIDS φαίνεται πως έχει την αχίλλειο πτέρνα του, σύμφωνα με επιστήμονες από την Αμερική και την Ευρώπη, ανάμεσα στους οποίους και ο Έλληνας, διακεκριμένος καθηγητής γενετικής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Γενεύης Στυλιανός Αντωναράκης.

Οι ερευνητές, που δημοσίευσαν δύο ξεχωριστές μελέτες στο περιοδικό "Nature", ανακάλυψαν ότι ορισμένες πρωτεΐνες με την ονομασία SERINC, που βρίσκονται στη μεμβράνη των κυττάρων που μολύνει ο ιός, μπορούν σε σημαντικό βαθμό να τον καταστήσουν ανενεργό, αρκεί προηγουμένως -με το κατάλληλο φάρμακο- να κατασταλεί η δράση μιας άλλης πρωτεΐνης, της Nef, την οποία χρησιμοποιεί ο HIV για να νικήσει τις άμυνες των «καλών» πρωτεϊνών SERINC. Συνεπώς, οι νέες μελέτες αναδεικνύουν ένα νέο στόχο για τα αντι-ιικά φάρμακα: το μπλοκάρισμα της πρωτεΐνης Nef, ώστε οι πρωτεΐνες SERINC, οι οποίες για πρώτη φορά απομονώθηκαν βιοχημικά, να μπορέσουν να δράσουν κατά του ιού.

Όπως δήλωσε ο καθηγητής Jeremy Luban της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου της Μασαχουσέτης, «οι πρωτεΐνες SERINC μειώνουν πάνω από 100 φορές τη δυνατότητα του HIV-1 να μολύνει τα κύτταρα».

Οι πρωτεΐνες SERINC θα μπορούσαν να εμποδίσουν τον ιό να απελευθερώσει τα γονίδιά του σε άλλα κύτταρα και να πολλαπλασιασθεί, με αποτέλεσμα να «φρεναριστεί» η εξάπλωσή του. Για να επιτευχθεί αυτό, θα πρέπει στο μέλλον είτε να ενισχυθεί κατάλληλα η δράση της SERINC στον οργανισμό του ασθενών με AIDS, είτε να τροποποιηθεί η δομή της πρωτεΐνης SERINC, έτσι ώστε να ξεφεύγει πλέον από τη Nef.

Η ανακάλυψη αυτού του βιοχημικού μηχανισμού γεννά ελπίδες για μια νέα θεραπευτική στρατηγική στην καταπολέμηση του ιού HIV-1.