Καλωσήλθατε στο ειδησεογραφικό site του Φαρμακευτικού Κόσμου. 'Αμεση, έγκυρη και ποιοτική ενημέρωση για το φάρμακο και την υγεία.
Πολιτική φαρμάκου

Αν. Ξανθός: Τι θα αλλάξει στην υγεία και στα φάρμακα

8/10/2015 9:08:12 πμ
Τα 100 σημεία των αλλαγών
Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος


Περαιτέρω ενίσχυση του δημόσιου τομέα του ΕΣΥ ανεξάρτητα εάν θα χρειαστούν πολλές μεταρρυθμίσεις και χρηματοδοτήσεις για να μπορέσει να «σταθεί» και να εξυπηρετήσει τους ασθενείς προανήγγειλε από το βήμα της βουλής ο υπουργός υγείας Ανδρέας Ξανθός.
 
Ο Ανδρέας Ξανθός πατώντας στα ιδεολογικά βήματα της Αριστεράς, μίλησε ξεκάθαρα για ενίσχυση του δημοσίου τομέα της υγείας ώστε να έχουν όλοι οι πολίτες πρόσβαση. «Ο πόλεμος  συνεχίζεται, παρά την προσωρινή ήττα. Ο «πόλεμος σπιθαμή προς σπιθαμή με το νεοφιλελευθερισμό», όπως λέει η Ροσάνα Ροσάντα, η Ιταλίδα αριστερή διανοούμενη».
Ένας πόλεμος που θα στραφεί εναντίον των «συμφερόντων» όπως είπε χαρακτηριστικά. Συμφέροντα που φαίνεται ακόμα και σήμερα, σε κάποιες περιπτώσεις, ότι συνεχίζουν να λυμαίνονται το δημόσιο σύστημα υγείας.
Όπως σημείωσε: «Ο πιο σημαντικός όμως αντίπαλος είναι οι αντιστάσεις ενός ολόκληρου συστήματος συμφερόντων που συντηρούνταν από τις διαχρονικές παθογένειες και τις στρεβλώσεις της δημόσιας περίθαλψης, από το κλίμα ανοχής στην προκλητή ζήτηση, τη σπατάλη, τη διαφθορά και την εκμετάλλευση του αρρώστου, που διαχρονικά αποτελεί δομικό στοιχείο του ΕΣΥ και μηχανισμό πολιτικής συναλλαγής και συγκάλυψης ευθυνών.
Για να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά και τα προβλήματα και οι εγγενείς αντιστάσεις χρειάζεται ένα διαφορετικό πολιτικό σχέδιο, απαιτείται η αμφισβήτηση της «συνταγής» που αποδείχθηκε καταστροφική, είναι αναγκαία μια άλλη φιλοσοφία και στρατηγική, ένα μετα-νεοφιλελεύθερο όραμα πέραν του Μνημονίου και της λιτότητας».
Και βέβαια κατά τη διάρκεια της ομιλίας του ο Ανδρέας Ξανθός επανέλαβε τις θέσεις της κυβέρνησης ότι το δημόσιο σύστημα υγείας θα ενισχυθεί με προσωπικό και πόρους, ενώ θα ακολουθηθούν διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις.

Τα 100 σημεία των αλλαγών

Το πρόγραμμα της κυβέρνησης θα αποτελείται από 100 σημεία και θα κινείται κατά τον υπουργό Υγείας σε τρεις άξονες:

Διασφάλιση καθολικής πρόσβασης σε ποιοτική φροντίδα υγείας

Στο αμέσως επόμενο διάστημα υλοποιείται η δέσμευση για την υγειονομική κάλυψη των ανασφάλιστων, με ειδικό βιβλιάριο και κάρτα υγείας που θα διασφαλίζει αξιόπιστη ιατρική παρακολούθηση, εργαστηριακές εξετάσεις, φαρμακευτική αγωγή, νοσηλεία και υγειονομικές παροχές.
Προστασία του πληθυσμού από τις οικονομικές συνέπειες της πλημμελούς υγειονομικής φροντίδας και της κακής κατάστασης της υγείας. Μείωση των άμεσων και απευθείας ιδιωτικών πληρωμών κατά την πρόσβαση στις υπηρεσίες υγείας. Εξασφάλιση των απαραίτητων ισοδύναμων μέτρων για το 5ευρω, που αποτελεί ένα απαράδεκτο «εισιτήριο πρόσβασης» στο ΕΣΥ.
Ανάπτυξη ενός Εθνικού Δικτύου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) σε όλη τη χώρα που θα βασίζεται στις αποκεντρωμένες μονάδες υγείας γειτονιάς, στα Κέντρα Υγείας αστικού και αγροτικού τύπου, στον οικογενειακό γιατρό με συγκεκριμένο πληθυσμό ευθύνης και στην διεπιστημονική ομάδα υγείας.
Σε 1η φάση το δίκτυο της ΠΦΥ θα αναπτυχθεί σταδιακά σε 3-4 αστικές περιοχές της χώρας, σε συνεργασία με τις κοινωνικές δομές της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Δημοτικά Ιατρεία, Βοήθεια στο Σπίτι, ΚΑΠΗ, ΚΗΦΗ) και με τη συνδρομή των ευρωπαϊκών διαρθρωτικών ταμείων.

Παράλληλα βέβαια με την ανάπτυξη του Δικτύου της ΠΦΥ που η ολοκλήρωση του αποτελεί στόχο 4ετίας, είναι ζωτικής σημασίας η γρήγορη λειτουργική αναβάθμιση και ο μετασχηματισμός των σημερινών δομών του ΠΕΔΥ στην κατεύθυνση «δευτεροβάθμιων» μονάδων αναφοράς ΠΦΥ (Αστικά Κέντρα Υγείας) με εξειδικευμένες κλινικές και εργαστηριακές υπηρεσίες, με βέλτιστη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού και των υποδομών, δίνοντας τη δυνατότητα επαναστελέχωσης τους και κάλυψης των τεράστιων κενών σε γιατρούς, ακόμα και σε βασικές ιατρικές ειδικότητες.
Ρόλος για ένα ιδιωτικό τομέα με κανόνες και έλεγχο πάντα θα υπάρχει, με γνώμονα κυρίως την κάλυψη των πραγματικών κενών και ελλειμμάτων του δημόσιου συστήματος, αλλά και τη δυνατότητα αξιοπρεπούς επαγγελματικής προοπτικής για τους νέους γιατρούς και λοιπούς υγειονομικούς.

Αναδιοργάνωση των δημόσιων νοσοκομείων με:

  1. Δημιουργία αυτόνομων Τμημάτων Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ) – θέσπιση της εξειδίκευσης στην Επείγουσα Ιατρική- διασύνδεση ΤΕΠ-ΕΚΑΒ.
  2. Αναβάθμιση του πληροφοριακού συστήματος των ραντεβού και της λειτουργίας των Τακτικών Εξωτερικών Ιατρείων, διαφανής λίστα χειρουργείου και διαχείρισης των κλινών ΜΕΘ με στόχο την ισότιμη, έγκαιρη και χωρίς συναλλαγές εξυπηρέτηση των ασθενών
  3. Διασφάλιση της λειτουργίας όλων των τμημάτων και κλινικών του ΕΣΥ και ειδικά των ΜΕΘ που χρειάζονται άμεση ενίσχυση για την ανάπτυξη κενών κλινών, αξιοποιώντας κάθε δυνατότητα γρήγορης στελέχωσής τους με γιατρούς και νοσηλευτές.
  4. Αναμόρφωση του συστήματος προμηθειών και της εφοδιαστικής αλυσίδας των νοσοκομείων
  5. Γραφεία δικαιωμάτων των ασθενών στα νοσοκομεία ικανά να παίζουν το ρόλο του «Συνήγορου του Ασθενή»
  6. Προώθηση μορφών κοινωνικής οικονομίας στον τομέα των υποστηρικτικών υπηρεσιών των νοσοκομείων
  7. Αυστηροποίηση και εκσυγχρονισμός του Πειθαρχικού Συστήματος για την αντιμετώπιση των φαινομένων ανομίας, διαπλοκής και διαφθοράς στην Υγεία και την εδραίωση ενός άλλου εργασιακού και κοινωνικού ήθους στο ΕΣΥ.
  8. Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης στην κατεύθυνση του μετασχηματισμού του ασύλου και της ανάπτυξης τομεοποιημένων, πρωτοβάθμιων και κοινοτικών υπηρεσιών ψυχικής υγείας, με σεβασμό των δικαιωμάτων των ψυχικά ασθενών.
  9. Αναβάθμιση των υπηρεσιών Δημόσιας Υγείας που ενισχύουν την υγειονομική ασφάλεια της κοινωνίας και της χώρας, έχουν σαφώς αναπτυξιακό χαρακτήρα αναβαθμίζοντας την περιβαλλοντική υγιεινή και αποτελούν ίσως την πιο δημοκρατική, με την έννοια της ισότιμης απολαβής των ωφελημάτων της, πολιτική υγείας σήμερα.

Διαφανής διακυβέρνηση του Συστήματος Υγείας μέσω σύγχρονης και αποτελεσματικής δημόσιας διοίκησης

  • Διασφάλιση της δημοκρατικής λειτουργίας, της διαφάνειας και της δημόσιας λογοδοσίας των Διοικήσεων των νοσοκομείων, με θεσμούς συμμετοχής και ελέγχου από τους ασθενείς και τις τοπικές κοινωνίες. 'Αμεση αξιολόγηση των σημερινών Διοικητών και αντικατάσταση όσων κριθούν ανεπαρκείς.
  • Επένδυση στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση του Συστήματος Υγείας, ενιαιοποίηση και διαλειτουργικότητα των πληροφοριακών συστημάτων με έμφαση στον ηλεκτρονικό φάκελο του ασθενούς και την κάρτα υγείας.
  • Ολοκλήρωση του Υγειονομικού Χάρτη για το δημοκρατικό προγραμματισμό των υπηρεσιών υγείας και τη δίκαιη, δηλαδή με βάση τις πραγματικές ανάγκες, κατανομή των ανθρώπινων και υλικών πόρων.
  • Προώθηση και διαχείριση της καινοτομίας, των ευφυών συστημάτων και των στρατηγικών πληροφοριών στην υγεία.
  • Δημιουργία αυτόνομου Κέντρου Γνώσης και Αξιολόγησης Τεχνολογίας Υγείας (ΗΤΑ) για το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και την αξιολόγηση των φαρμάκων, των υλικών και του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού.
  • Αναδιαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της ιατρικής εκπαίδευσης, των ιατρικών ειδικοτήτων και των λοιπών υγειονομικών επαγγελμάτων, με επαναπροσδιορισμό του ρόλου του ΚΕΣΥ.
  • Νέος Οργανισμός του Υπουργείου Υγείας με αναδιάταξη διευθύνσεων και τμημάτων στη βάση των στρατηγικών στόχων της πολιτικής υγείας- αξιολόγηση και αναδιοργάνωση όλων των εποπτευόμενων φορέων.

Βιώσιμη χρηματοδότηση του Συστήματος Υγείας

  • Αναχρηματοδότηση της δημόσιας περίθαλψης και σταδιακή σύγκλιση των δημόσιων δαπανών υγείας (ως ποσοστό του ΑΕΠ) με το μέσο όρο της Ε.Ε.
  • Συγκρότηση της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης του ΕΟΠΥΥ, ενίσχυση του ρόλου και των αρμοδιοτήτων της για τη βελτίωση των οικονομικών όρων συνεργασίας με τους παρόχους, τη φαρμακευτική βιομηχανία και άλλους προμηθευτές υπηρεσιών.
  • Ανασυγκρότηση του ΕΟΠΥΥ, αναθεώρηση των συμβάσεων με τους ιδιώτες παρόχους σε όλα τα επίπεδα, ώστε να αντιμετωπιστεί καίρια το ζήτημα της προκλητής ζήτησης και της κατασπατάλησης δημόσιων πόρων, καθώς και άνοιγμα των συμβάσεων του ΕΟΠΥΥ στους νέους γιατρούς συμβάλλοντας στην καταπολέμηση της ανεργίας και της φυγής επιστημόνων στο εξωτερικό.
  • Αμεση αναθεώρηση του κανονισμού παροχών του ΕΟΠΥΥ και του συστήματος των Κλειστών Ενοποιημένων Νοσηλίων (ΚΕΝ-DRG's) με στόχο την ορθολογική αξιοποίηση πόρων και την βέλτιστη κάλυψη των ολοένα αυξανόμενων υγειονομικών αναγκών του πληθυσμού.
  • Καθορισμός κλειστού προϋπολογισμού για τα πολύ ακριβά καινοτόμα φάρμακα (ΦΥΚ) και διαπραγμάτευση τιμών με βάση το αποδεδειγμένο θεραπευτικό όφελος.
  • Ανατιμολόγηση εργαστηριακών εξετάσεων σε συνδυασμό με κλιμακωτές εκπτώσεις (rebate) με βάση τον όγκο, καθώς και με κατευθυντήριες διαγνωστικές οδηγίες και real time έλεγχο των παραπεμπτικών.
  • Ενσωμάτωση διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της προκλητής ζήτησης, της σπατάλης και της διαφθοράς.
  • Προωθούμε τη βέλτιστη αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τις ανάγκες του Συστήματος Υγείας. Ενόψει της νέας χρηματοδοτικής περιόδου (ΣΕΣ 2014-2020) καταρτίζεται το στρατηγικό και επιχειρησιακό πλάνο του Υπουργείου Υγείας με βασικό πυλώνα την βελτίωση της υγείας του πληθυσμού και την μείωση των ανισοτήτων στον τομέα της υγείας, αλλά και την ύπαρξη ενός βιώσιμου συστήματος υγείας για το σύνολο των πολιτών της χώρας.

Τα φάρμακα

  • Πολιτική Φαρμάκου που στοχεύει στην ισότιμη και καθολική πρόσβαση σε αποτελεσματικά, ποιοτικά και ασφαλή φάρμακα. Αύξηση της διείσδυσης των γενοσήμων και ταυτόχρονη χρήση νέων εργαλείων ελέγχου της συνταγογράφησης και του κόστους.
  • Στην κατεύθυνση αυτή θα αξιοποιηθούν η Επιτροπή Διαπραγμάτευση του ΕΟΠΥΥ που πρέπει γρήγορα να συγκροτηθεί, καθώς και η Επιτροπή Ελέγχου της Φαρμακευτικής Δαπάνης υπό τη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου, που έχει προχωρήσει ήδη στην ενσωμάτωση περισσότερων θεραπευτικών πρωτοκόλλων.
  • Θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση σε δράσεις και πολιτικές που θα προάγουν την παραγωγική προοπτική και την ανάπτυξη στον κλάδο του φαρμάκου, την βασική και την κλινική έρευνα, και τις αντίστοιχες επενδύσεις.
  • Αποτελεσματικός έλεγχος στην έγκριση και διακίνηση των φαρμακευτικών προϊόντων (ενίσχυση του ΕΟΦ και του ΙΦΕΤ με εξειδικευμένο προσωπικό, διασφάλιση της δυνατότητας να γίνει η Ελλάδα χώρα αναφοράς για την έγκριση νέων φαρμάκων σε όλη την Ε.Ε.).
  • Διάφανη και ξεκάθαρη τιμολογιακή πολιτική, δίκαιο σύστημα εκπτώσεων (rebates), μητρώα ασθενειών (registries) με τελικό στόχο τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης και την προστασία της δημόσιας υγείας.
  • Αποτελεσματική πολιτική αποζημίωσης των συνταγογραφούμενων φαρμάκων από τα ασφαλιστικά ταμεία, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η πρόσβαση όλων των πολιτών στην απαραίτητη για αυτούς φαρμακευτική περίθαλψη, αλλά και να αξιοποιούνται με ορθολογικό τρόπο τα χρήματα του δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων.
  • Μείωση του ποσοστού συμμετοχής των ασθενών στο κόστος των φαρμάκων με κοινωνικά και νοσολογικά κριτήρια. Διασφάλιση της ασφαλούς και επαρκούς διάθεσης φαρμάκων σε όλη τη χώρα μέσα από το δίκτυο των ιδιωτικών φαρμακείων.
Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι η φαρμακευτική πολιτική των τελευταίων χρόνων παρότι μείωσε και σωστά την υπέρογκη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη, την ίδια στιγμή αύξησε υπέρμετρα την οικονομική επιβάρυνση των πολιτών και, το πιο σημαντικό, δεν επηρέασε καθόλου τον όγκο των συνταγών. Είναι σίγουρο ότι η επικέντρωση στη μείωση της τιμής/φαρμακευτικό σκεύασμα είναι αδιέξοδη. Το πρόβλημα είναι πολυσύνθετο και η λύση του οφείλει να περιλαμβάνει ενισχυμένους ελέγχους σε εγκριτικές και μετεγκριτικές διαδικασίες, έλεγχο συνταγογράφησης, συστηματικές διαπραγματεύσεις για την αποζημίωση, κίνητρα διείσδυσης γενοσήμων στην αγορά, δίκαια rebates κλπ.
Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος

Διαβάστε επίσης

Πρόκειται για ακρογωνιαίο λίθο μιας ισχυρής Ευρωπαϊκής Ένωσης Υγείας, σύμφωνα με την Ευρ. Επιτροπή






Σχετικά άρθρα

ΙΣΑ: Διαμαρτύρεται για τα πρόστιμα λόγω συνταγογράφησης με εμπορική ονομασία
Και αμφισβητεί την εξειδίκευση των φαρμακοποιών στο φάρμακο
Η ελληνική φαρμακοβιομηχανία συμμετείχε στην Ευρωπαϊκή Συμμαχία για τα Κρίσιμα Φάρμακα
Διασφαλίζοντας την επάρκεια σε Ελλάδα και Ευρώπη
Εγκρίθηκε ο Ευρωπαϊκός Χώρος Δεδομένων Υγείας
Πρόκειται για ακρογωνιαίο λίθο μιας ισχυρής Ευρωπαϊκής Ένωσης Υγείας, σύμφωνα με την Ευρ. Επιτροπή