Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #205

Η συνεχής εξέλιξη της επιστήμης και η μετεξέλιξη του ρόλου του φαρμακοποιού στον σύγχρονο υγειονομικό χάρτη οδηγούν αναπόφευκτα στην ανάγκη για σημαντικές αλλαγές και στον τομέα της φαρμακευτικής εκπαίδευσης. Διαμορφώνουμε ένα μοντέλο εκπαίδευσης για τις ανάγκες του ελληνικού φαρμακείου επισημάνει την ανάγκη αναθεώρησης του προγράμματος σπου- δών με στόχο την ενίσχυση των πρακτικών δεξιοτήτων και της δια βίου εκπαίδευσης. Η είσοδος της τεχνητής νοημοσύνης στην υγειονομική πράξη, η παρακολούθηση της φαρμακοθεραπείας, η διαχείριση χρόνιων παθήσεων, η ενίσχυση της συμβουλευτι- κής επάρκειας και η ενεργός συμμετοχή του φαρμακοποιού στην καθοδήγηση των ασθενών προς την αυτοδιαγνωστική διαδικα- σία, στην πρώιμη ανίχνευση και στην πρόληψη όπως και στον εμβολιασμό, απαιτούν νέα εκπαιδευτικά εργαλεία και σύγχρονες μεθόδους κατάρτισης. Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει γόνιμος διάλογος μεταξύ των Πανεπι- στημιακών Φαρμακευτικών Σχολών, του Πανελλήνιου Φαρμακευ- τικού Συλλόγου και της Πολιτείας. Μόνο μέσα από αυτήν τη συ- νεργασία μπορούμε να διαμορφώσουμε ένα μοντέλο εκπαίδευσης που δεν θα ακολουθεί απλώς τις ευρωπαϊκές εξελίξεις, αλλά θα τις προσαρμόζει στις ανάγκες του ελληνικού φαρμακείου του αύριο, στην αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών για τον πολίτη. Οι φαρμακευτικές σπουδές στην Ελλάδα οφείλουν να ξεφύγουν από τον εγκλωβισμό του παρελθόντος όσον αφορά τον βασι- κό κορμό των μαθημάτων, κοιτώντας προς ένα μέλλον όπου ο φαρμακοποιός θα έχει όλα τα εφόδια ώστε να αξιοποιείται με πολλαπλό ρόλο στο σύστημα υγείας, με γνώμονα τις γνώσεις, την κρίση και την κοινωνική ευαισθησία. Ταυτόχρονα ο ΠΦΣ επιδιώκει την παράλληλη κατάρτιση των εν ενέργεια κοινοτικών φαρμακοποιών στα νέα γνωστικά αντικεί- μενα, μέσα από τη σύμπραξη με τις Πανεπιστημιακές Φαρμα- κευτικές Σχολές και ένα ευέλικτο προγράμματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης με χρήση ψηφιακών εργαλείων και μέσων, ώστε να μπορέσουν να συμβάλουν όλοι μαζί οι φαρμακοποιοί της χώ- ρας στους στόχους της αναβάθμισης και εξέλιξης του ρόλου του φαρμακείου και των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολί- τες. ● Σ ε πανευρωπαϊκό επίπεδο, οι φαρμακευτικές σπουδές βρίσκονται σε φάση αναδιάρθρωσης, με στόχο την εναρμόνιση με τις νέες επιστημονικές, τεχνολογικές και κοινωνικές απαιτήσεις. Τα Πανεπιστήμια ενισχύ- ουν τη διασύνδεση θεωρίας και πρακτικής, αναβαθμίζουν τις δεξιότητες επικοινωνίας, ψηφιακής επάρκειας και διαχείρισης φαρμακοθεραπείας και δίνουν έμφαση σε διαθεματικές προ- σεγγίσεις, όπως η Φαρμακευτική Φροντίδα, η Φαρμακογονι- διωματική, η Δημόσια υγεία, η Επιδημιολογία με έμφαση στη Φαρμακοεπιδημιολογία και την επέκταση των γνώσεων των φαρμακοποιών σε αντικείμενα σχετικά με τη Φαρμακο-οικονο- μία και την Κοινωνική Φαρμακευτική. Στην Ελλάδα, υπάρχει πολύ υψηλό επίπεδο στην εκπαίδευση των φαρμακευτικών σχολών και στην ποιότητα των αποφοίτων, πα- ραμένουν ωστόσο προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Το προπτυχιακό πρόγραμμα εξακολουθεί να επικεντρώνεται κυ- ρίως στις βασικές και φυσικές επιστήμες, με το τρίπτυχο Φαρ- μακοχημεία, Φαρμακολογία, Φαρμακευτική Τεχνολογία, ενώ η Κλινική Φαρμακευτική, η Φαρμακευτική Πρακτική και η ενίσχυση της επαγγελματικής ταυτότητας του φαρμακοποιού στον τομέα της πρόληψης και της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας εξακο- λουθούν να υποεκπροσωπούνται. Ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος έχει επανειλημμένως Απόστολος Βαλτάς πρόεδρος ΠΦΣ ΟΙ ΦΑΡΜΑΚΕΥΤΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΪΚΑ – ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ; Οργάνωση – λειτουργία φαρμακείου 32 | Ιούλιος – Αύγουστος – Σεπτέμβριος 2025 |

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=