Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #205
Διεπιστημονική εκπαίδευση και συνεργατική πρακτική Το πρόγραμμα MPharm δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διεπιστημονική εκπαίδευση (Interpofessional Education, IPE) και στη συνεργατική φροντίδα, προσφέροντας δομημένες ευκαιρίες στους φοιτητές να μαθαίνουν μαζί με, από και για άλλες ειδικότητες υγείας. Οι φοιτητές συμμετέχουν ενεργά σε δια-επαγγελματικές συνεδρίες μαζί με φοι- τητές ιατρικής, νοσηλευτικής, οδοντιατρικής, παραϊατρικής και φυσι- κοθεραπείας. Αυτό αναγνωρίζει ότι η σύγχρονη φροντίδα υγείας εί- ναι εγγενώς πολυεπιστημονική και απαιτεί ιδιαίτερα αποτελεσματική ομαδική εργασία και συνεργασία μεταξύ των επαγγελματιών υγείας. Αυτή η συνεργατική προσέγγιση αποσκοπεί στη διασφάλιση υψηλής ποιότητας, ανθρωποκεντρικής φροντίδας και στην απρόσκοπτη συ- νέχεια της φροντίδας, ενισχύοντας την κατανόηση ότι οι φαρμακο- ποιοί αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ευρύτερης ομάδας υγείας. Η βιωματική μάθηση σε κλινικό περιβάλλον (experiential learning placements) προσφέρει πολύτιμες ευκαιρίες πραγματικής εμπειρίας στους φοιτητές για αλληλεπίδραση με πολλά επαγγέλματα σε νο- σοκομειακά τμήματα, ιατρεία GP και άλλα κλινικά περιβάλλοντα, πα- ρακολουθώντας και συμμετέχοντας στη συνεργατική φροντίδα του ασθενή. Βιωματική μάθηση σε κλινικό περιβάλλον Η βιωματική μάθηση σε κλινικό περιβάλλον κατά τη διάρκεια του τετραετούς προπτυχιακού προγράμματος (ανεξάρτητα δηλαδή από τον πέμπτο χρόνο της πρακτικής εκπαίδευσης) αποτελεί υποχρεωτικό στοιχείο καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος σπουδών MPharm. Η βιωματική μάθηση είναι προοδευτική, με την αύξηση τόσο του χρό- νου συμμετοχής όσο και της πολυπλοκότητας των δραστηριοτήτων καθώς οι φοιτητές προχωρούν στα έτη σπουδών. Χρησιμοποιείται ένα ευρύ φάσμα δομών, όπως κοινοτικά φαρμακεία, νοσοκομειακά φαρμακεία, ιατρεία γενικής ιατρικής (GP), μονάδες ψυχικής υγείας, κέντρα παρηγορητικής φροντίδας, φαρμακεία φυλακών και ακόμη και βιομηχανικά περιβάλλοντα, παρέχοντας στους φοιτητές μια ολο- κληρωμένη κατανόηση του εύρους του επαγγέλματος. Ο βασικός σκοπός είναι να επιτραπεί στους φοιτητές να αποκτήσουν βιωματι- κή μάθηση σε πραγματικά περιβάλλοντα από το πρώτο κιόλας έτος σπουδών, να κατανοήσουν πώς ασκείται το επάγγελμα του φαρμα- κοποιού και να αρχίσουν να εφαρμόζουν δεξιότητες επικοινωνίας και επαγγελματικές δραστηριότητες υπό επίβλεψη. Η βιωματική μάθηση σε κλινικό περιβάλλον είναι προσεκτικά δο- μημένη. Στο 1ο έτος η εστίαση συχνά είναι στον προσανατολισμό και τη μαθησιακή παρατήρηση, όπως περιηγήσεις σε νοσοκομειακά φαρμακεία και γνωριμία με τις διάφορες μονάδες, όπως εσωτερικών και εξωτερικών ασθενών. Καθώς οι φοιτητές προχωρούν στα έτη 2 και 3, παρακολουθούν επαγγελματίες φαρμακοποιούς, συμμετέχουν σε συζητήσεις με ασθενείς και αναλαμβάνουν πιο ενεργούς ρόλους, όπως λήψη φαρμακευτικού ιστορικού και υπηρεσία συμμόρφωσης φαρμάκων (medicines reconciliation). Στο 4ο έτος, οι τοποθετήσεις στην πρωτοβάθμια φροντίδα επιτρέπουν στους φοιτητές να παρα- κολουθούν φαρμακοποιούς πρακτικής άσκησης, να συνεργάζονται με φαρμακοποιούς που συνταγογραφούν και να μαθαίνουν για τη διαχείριση συγκεκριμένων παθήσεων, όπως κλινικές άσθματος. Επιπρόσθετα της βιωματικής μάθησης σε πραγματικές δομές, το πρόγραμμα MPharm χρησιμοποιεί εκτενώς αίθουσες προσομοί- ωσης και εργαστήρια κλινικών δεξιοτήτων για να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ θεωρητικής γνώσης και πρακτικής εφαρμογής. Αυτές οι εγκαταστάσεις περιλαμβάνουν προσομοιωμένες νοσοκομειακές πτέρυγες, κοινοτικά φαρμακεία και ιατρεία GP, συχνά εξοπλισμένα με μανεκέν προσομοίωσης ασθενών που αναπαριστούν ρεαλιστικές φυ- σιολογικές αποκρίσεις, επιτρέποντας στους φοιτητές να εξασκούνται σε σύνθετες διαδικασίες και αλληλεπιδράσεις με ασθενείς με ασφά- λεια, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η υγεία πραγματικών ασθενών. Αξιολόγηση πρακτικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων Μία από τις βασικές και ευρέως χρησιμοποιούμενες μεθόδους αξιο- λόγησης των πρακτικών δεξιοτήτων είναι η Δομημένη Αντικειμενική Κλινική Εξέταση (Objective Structured Communication Examination, OSCE). Το OSCE είναι μια αξιολόγηση σχεδιασμένη ως κύκλος από σύντομους σταθμούς, διάρκειας συνήθως 5-10 λεπτών ο καθένας, όπου οι υποψήφιοι αλληλεπιδρούν με πραγματικούς ή προσομοιω- μένους ασθενείς και εξεταστές. Κάθε σταθμός επικεντρώνεται σε μία συγκεκριμένη δεξιότητα, όπως η λήψη ιστορικού, η φυσική εξέταση, η διάγνωση, η επικοινωνία ή η συμβουλευτική. Το OSCE είναι προσε- κτικά δομημένο με γραπτές οδηγίες και αναλυτικά σενάρια για τους προσομοιωμένους ασθενείς, ώστε να διασφαλίζεται η τυποποίηση και η αντικειμενικότητα, επιτρέποντας δικαιότερη σύγκριση μεταξύ φοιτη- τών και αξιολόγηση σύνθετων διαδικασιών σε ελεγχόμενο περιβάλλον. Άλλες αξιολογήσεις βασισμένες σε δεξιότητες που χρησιμοποιούνται για τη μέτρηση της απόδοσης των φοιτητών φαρμακευτικής κατά τη διάρκεια βιωματικής μάθησης συχνά περιλαμβάνουν άμεση παρατή- ρηση, με τη χρήση εργαλείων όπως οι σύντομες Κλινικές Αξιολογη- τικές Ασκήσεις (mini-CEX) και καταγράφονται σε χειρόγραφα ημερο- λόγια, portfolios μάθησης ή ηλεκτρονικά ημερολόγια που παρέχουν γραπτή τεκμηρίωση της απόδοσης. Αυτή η ολοκληρωμένη στρατηγική αξιολόγησης διασφαλίζει ότι οι φοιτητές δεν αποκτούν μόνο θεωρητι- κή γνώση αλλά επιδεικνύουν και τις πρακτικές δεξιότητες και τα επαγ- γελματικά χαρακτηριστικά που είναι απαραίτητα για την ασφαλή και αποτελεσματική φροντίδα των ασθενών. Η σύγχρονη εκπαίδευση φαρμακοποιών στο Ηνωμένο Βασίλειο συνδυάζει την επιστημονική γνώση με πρακτικές δεξιότητες κλινικής φροντίδας, επικοινωνίας και διεπιστημονικής συνεργασίας. Οι φοι- τητές φαρμακευτικής εκπαιδεύονται πλέον όχι μόνο στη θεωρητική κατανόηση των φαρμάκων, αλλά και στην άμεση εφαρμογή αυτής της γνώσης σε πραγματικές συνθήκες φροντίδας ασθενών. ● Βασικός σκοπός είναι να επιτραπεί στους φοιτητές να αποκτήσουν βιωματική μάθηση σε πραγματικά περιβάλλοντα από το πρώτο κιόλας έτος σπουδών, να κατανοήσουν πώς ασκείται το επάγγελμα του φαρμακοποιού και να αρχίσουν να εφαρμόζουν δεξιότητες επικοινωνίας και δραστηριότητες υπό επίβλεψη Οργάνωση – λειτουργία φαρμακείου 28 | Ιούλιος – Αύγουστος – Σεπτέμβριος 2025 |
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=