Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #205

τις αρχές της κατάλληλης ιατρικής και μη ιατρικής συνταγογράφη- σης, της ασφαλούς διάθεσης και της ορθής χορήγησης φαρμάκων. Αυτό συνδυάζεται με την κατανόηση της εξέλιξης των ασθενειών και της κρίσιμης έννοιας της βελτιστοποίησης φαρμάκων (medicines optimisation), η οποία διασφαλίζει ότι οι ασθενείς λαμβάνουν το πιο αποτελεσματικό και ασφαλές θεραπευτικό σχήμα. Μελέτες περίπτωσης και δραστηριότητες με επίκεντρο τον ασθε- νή χρησιμοποιούνται εκτενώς για την εφαρμογή της επιστημονικής γνώσης σε πραγματικά κλινικά σενάρια. Αυτή η πρακτική εφαρμογή περιλαμβάνει εκπαίδευση στο πώς να αναγνωρίζουν και να ανταπο- κρίνονται αποτελεσματικά σε συμπτώματα ασθενειών ελάσσονος σημασίας (minor illness vs. major disease) και να διαχειρίζονται χρόνιες καταστάσεις υγείας. Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί ώστε να καλλιεργεί ισχυρές δεξιότητες κλινικής λήψης αποφάσεων, εν- δυναμώνοντας τους φοιτητές να μεταφράζουν και να εφαρμόζουν σύνθετες επιστημονικές αρχές στην εξατομικευμένη φροντίδα του ασθενούς, με τελικό στόχο τη βελτιστοποίηση των θεραπευτικών αποτελεσμάτων. Τομείς στους οποίους έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση και έχουν ενσω- ματωθεί στο πρόγραμμα σπουδών από το 2011 περιλαμβάνουν: την ανάπτυξη ισχυρών δεξιοτήτων επικοινωνίας, επαγγελματικής κρίσης, διαχείρισης κινδύνου, διαγνωστικής ικανότητας, φυσικής εξέτασης, δεξιοτήτων διαβούλευσης και κλινικής συλλογιστικής, κα- θώς και την κατανόηση ευρύτερων θεμάτων δημόσιας υγείας και ανισοτήτων στην υγεία, γονιδιωματικής και μικροβιακής αντοχής (Antimicrobial Resistance, AMR). Η σημασία της ανθρωποκεντρικής φροντίδας βρίσκεται στο επίκεντρο κάθε πτυχής του προγράμματος, προάγοντας τη συνεργασία με άλλους επαγγελματίες υγείας και εν- σωματώνοντας αρχές εξ αποστάσεως επικοινωνίας και μεθόδων διαβούλευσης, αντικατοπτρίζοντας το εξελισσόμενο τοπίο παροχής υπηρεσιών υγείας. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΛΙΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ Εκπαίδευση δεξιοτήτων επικοινωνίας και διαβούλευσης: προσομοιώσεις και ανθρωποκεντρικές προσεγγίσεις Οι εκπαιδευτικές μέθοδοι χρησιμοποιούν εκτεταμένα προσομοιωμέ- να περιβάλλοντα, όπως εικονικά νοσοκομειακά τμήματα, κοινοτικά φαρμακεία και ιατρεία γενικής ιατρικής (GP surgeries). Οι φοιτητές συμμετέχουν σε ασκήσεις προσομοίωσης ρόλων με μέλη του προ- σωπικού και επαγγελματίες ηθοποιούς και χρησιμοποιούν προηγμέ- νους ρομποτικούς προσομοιωτές ασθενών, όπως το SimMan 3G, για την αναπαραγωγή ρεαλιστικών κλινικών σεναρίων. Το πρόγραμμα σπουδών διδάσκει ξεκάθαρα στους φοιτητές πώς να δομούν αποτελεσματικά τις διαβουλεύσεις, να λαμβάνουν ιστο- ρικό εστιασμένο στον ασθενή, να κατανοούν και να ενσωματώνουν την οπτική του ασθενή για την κατάστασή του ή την ασθένειά του και να εργάζονται συνεργατικά με τα άτομα αναφορικά με την υγεία και την ευημερία τους. Οι βασικές τεχνικές επικοινωνίας δι- δάσκονται ρητά, συμπεριλαμβανομένων της ενεργητικής ακρόασης, της αναγνώρισης μη λεκτικών σημάτων, της παράφρασης και της αντανάκλασης των δηλώσεων του ασθενή, καθώς και της ασφα- λούς διατύπωσης διευκρινιστικών ερωτήσεων για την εξασφάλιση ακριβούς συλλογής πληροφοριών. Κλινική λήψη αποφάσεων και εισαγωγή στη συνταγογράφηση Το πρόγραμμα σπουδών του MPharm αναπτύσσει συστηματικά τις δεξιότητες κλινικής λήψης αποφάσεων (clinical decision-making), εν- σωματώνοντας θεμελιώδεις επιστημονικές γνώσεις με προχωρημένη κλινική θεραπευτική. Οι φοιτητές εισάγονται στις βασικές αρχές της συνταγογράφησης από τα πρώτα στάδια του προγράμματος, μαθαί- νοντας τη σημασία της για τον μελλοντικό τους ρόλο, τα βασικά της συγγραφής συνταγών και τις νομικές, κλινικές και λειτουργικές απαι- τήσεις των συνταγών του NHS. Στα ανώτερα έτη σπουδών, τα μαθή- ματα εστιάζουν ειδικά στη βελτιστοποίηση της φαρμακευτικής αγω- γής και τη συνταγογράφηση σε σύνθετες περιπτώσεις ασθενών. Αυτό περιλαμβάνει την ικανότητα διαχείρισης θεραπευτικής αβεβαιότητας και τη λήψη λεπτομερών και σύνθετων κλινικών αποφάσεων, συχνά σε ασθενείς με πολλαπλές παθήσεις ή ειδικές ανάγκες. Η εκπαίδευση περιλαμβάνει δεξιότητες διάγνωσης, τεχνικές φυσικής εξέτασης, δια- γνωστικά τεστ και κλινική λήψη αποφάσεων για την ακριβή επιβεβαί- ωση διαγνώσεων, την επιλογή κατάλληλων θεραπειών και την απο- τελεσματική παρακολούθηση των αποτελεσμάτων στους ασθενείς. Ηθικές αρχές, νομοθεσία και επαγγελματισμός Τα προγράμματα σπουδών MPharm ενσωματώνουν από το πρώτο έτος μαθήματα φαρμακευτικής νομοθεσίας, δεοντολογίας και επαγ- γελματικής πρακτικής, διαμορφώνοντας ισχυρό υπόβαθρο επαγγελ- ματικής συμπεριφοράς και κανονιστικής συμμόρφωσης. Οι φοιτητές αποκτούν ολοκληρωμένη κατανόηση των βασικών επαγγελματικών κανονισμών, των νομικών υποχρεώσεων και των ηθικών αρχών που είναι απαραίτητες για την ασφαλή και υπεύθυνη άσκηση του επαγ- γέλματος. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη της ικανότητας εφαρμογής επαγγελματικής κρίσης, νομικής και ηθικής σκέψης σε κάθε κλινική και επαγγελματική περίσταση, εξασφαλίζοντας καλά τεκ- μηριωμένες και σύμφωνες με το πλαίσιο αποφάσεις. Η εκπαίδευση περιλαμβάνει επίσης την αναγνώριση των ορίων γνώσεων και δεξι- οτήτων, την αναζήτηση κατάλληλης υποστήριξης, την παραπομπή σε άλλους επαγγελματίες υγείας όταν απαιτείται και την ανάληψη πλή- ρους ευθύνης για όλες τις υπηρεσίες φαρμακευτικής περίθαλψης. Τα ηθικά διλήμματα εξετάζονται ενεργά μέσω μελετών περίπτωσης και ασκήσεων επίλυσης προβλημάτων. Ο επαγγελματισμός δεν διδάσκε- ται ως ανεξάρτητο θέμα αλλά ενσωματώνεται ως συνεχές, διατμη- ματικό και διαχρονικό στοιχείο καθ’ όλη τη διάρκεια των τεσσάρων ετών σπουδών. Το πρόγραμμα MPharm καλλιεργεί ισχυρές δεξιότητες κλινικής λήψης αποφάσεων, ενδυναμώνοντας τους φοιτητές να μεταφράζουν και να εφαρμόζουν σύνθετες επιστημονικές αρχές στην εξατομικευμένη φροντίδα του ασθενούς, με τελικό στόχο τη βελτιστοποίηση των θεραπευτικών αποτελεσμάτων | Ιούλιος – Αύγουστος – Σεπτέμβριος 2025 | 27

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=