Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #164
18 επικοινωνώ THN ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΤΟΥ ΓΑΛΗΝΙΚΟΥ ΦΑΡΜΑΚΟΥ Εφόσον σε αυτό το στάδιο ο ασθενής δεν είναι παρών, η επικοινωνία αφορά την επισήμανση (labeling) στη συσκευασία του γαληνικού μας. Είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι πέρα από την τήρηση των κανόνων, η σωστή επισήμανση είναι συμβατή με ένα εξωλεκτικό επικοινωνιακό σύνολο, το οποίο προσθέτει κύρος στο τελικό θεραπευτικό αποτέλεσμα. Άλλες μορφές εξωλεκτικής επικοινωνίας, πέρα από τη σήμανση, είναι η ίδια η εμφάνιση του εργαστηρίου γαληνικών. Είτε σε ένα υπερσύγχρονο εργαστήριο είτε σε ένα στοιχειώδες, επιβάλλεται –κυρίως εφόσον υπάρχει οπτική πρόσβαση από τους ασθενείς– να είναι πάντα καθαρό και τακτο- ποιημένο, ώστε να επικοινωνεί αδιαπραγμάτευτα τον επαγγελματισμό και την αποστολή του. επικοινωνώ την παράδοση ενός γαληνικού φαρμάκου Όταν παραδίδουμε ένα γαληνικό φάρμακο, μπορούμε να επικοινωνήσουμε διάφορα στοιχεία που θα κάνουν την αγωγή αποτελεσματικότερη. Μπορούμε να δώσουμε προ- φορικά τις οδηγίες χρήσης, να επισημάνουμε το χρονικό διάστημα για το οποίο θα χρησιμοποιηθεί το γαληνικό, να επιδείξουμε τον περιέκτη και τη σωστή χρήση του, καθώς και την ημερομηνία λήξης. Μπορούμε να ρωτήσουμε ανοικτά για πρόσθετες απορίες και να δώσουμε οδηγίες για τη μελλοντική επανάληψη του γαληνικού. Σε περίπτωση τυχόν προβλημάτων με το γαληνικό, μπορούμε να κατευθύνουμε πού θα μπορούσαν να απαντηθούν. Επειδή η συζήτηση αυτή μπορεί είτε να ξεχαστεί, είτε να γίνει με αναρμόδιο άτομο (π.χ. τρίτος που παραλαμβάνει για τον ασθενή), είναι μια καλή ιδέα η επικοινωνία αυτή να συνοδεύεται από γραπτές οδη- γίες σε κάθε περίπτωση που αυτό είναι απαραίτητο (βλ. Παράρτημα, σελ. 22). Όπως και με οποιοδήποτε φάρμακο, μπορεί να υπάρξει ένα παράπονο που θα αφορά την αποτελεσματικότητα του γαληνικού ή την αντίληψη για την ποιότητά του. Κάθε τέτοιο περιστατικό μπορεί και πρέπει να καταγράφεται, να αξιολογείται για την εξαγωγή συμπερασμάτων και να επικοινωνείται σωστά από εμάς ή τους συνεργάτες μας. Δείτε παραδείγματα «καλής» και «όχι καλής» επικοινωνίας: Περιστατικό: Ασθενής τηλεφωνεί στο φαρμακείο, στις 8:20π.μ., με ένταση στη φωνή του, για να ρωτήσει για μια γαληνική κρέμα που έχει παραλάβει από το φαρμακείο μας. Σενάριο 1 Ασθενής: Καλημέρα, μπορώ να μιλήσω με τον υπεύθυνο; Φαρμακοποιός: Εγώ είμαι. Ασθενής: Πήρα από εσάς μια φτιαχτή κρέμα πριν από 2 μήνες και έχει χαλάσει. Φαρμακοποιός (διακόπτοντας τον ασθενή) : Ακούστε να δεί- τε, τα φτιαχτά δεν αντέχουν τόσο όσο τα κανονικά φάρμακα. Ασθενής (διακόπτοντας το φαρμακοποιό) : Δεν είναι κανο- νικό αυτό; Φαρμακοποιός: Δεν εννοώ αυτό, αλλά εν πάση περιπτώσει, έχει ημερομηνία λήξης επάνω, μπορείτε να μου την πείτε; Ασθενής: Δεν έχει ημερομηνία, είναι φτιαχτό. Φαρμακοποιός: Έχει, τέλος πάντων. Ελάτε να το δούμε από κοντά. Ασθενής: Καλά, θα έρθω από εκεί. Να μην τη βάλω την κρέμα; Φαρμακοποιός: Πλάκα μου κάνετε; Σενάριο 2 Ασθενής: Καλημέρα, μπορώ να μιλήσω με τον υπεύθυνο; Φαρμακοποιός: Ονομάζομαι Γιώργος Φαρμακίδης και είμαι ο υπεύθυνος φαρμακοποιός. Πώς μπορώ να σας βοηθήσω; Ασθενής: Πήρα από εσάς μια φτιαχτή κρέμα πριν από 2 μήνες και έχει χαλάσει. Φαρμακοποιός: Οπότε μας έχετε καλέσει για να δείτε τι έχει συμβεί; Ασθενής: Ναι. Φαρμακοποιός: Καταλαβαίνω. Σας ευχαριστώ πολύ που μας καλέσατε. Μπορώ να ρωτήσω 2-3 πράγματα για να καταλάβω τι μπορεί να έχει συμβεί; Ασθενής: Φυσικά. Φαρμακοποιός: Καταρχάς θα ήθελα το όνομα για το οποίο έχει παρασκευαστεί το φάρμακο. Ασθενής: Είναι για μένα, Μοίρα Καλοτρόπου. Το πήρα πριν από 2 μήνες με συνταγή δερματολόγου. Φαρμακοποιός: ΟΚ! Τι βλέπετε να συμβαίνει; Ασθενής: Όταν το ανοίγω, τρέχει λίγο νερό και μετά βγαίνει η κρέμα. Φαρμακοποιός: Καταλαβαίνω. Στα γαληνικά, επειδή δεν έχουμε συντηρητικά και ακολουθούμε συγκεκριμένες δια- ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ / ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟΥ €
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=