Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #155
26 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ / ΟΙ ΝΕΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΣΟΔΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ € Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στην αγορά του φαρµακείου έχουν κάνει την εµφάνισή τους και ενισχύουν τη θέση τους και στην αγορά της ανατολικής και κεντρικής Ευρώπης. Είναι γεγονός πλέον πως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν παντού κυρίαρχη και στρατηγική επιλογή των φαρµακείων. Η τάση αυτή φαίνεται να ενισχύεται και να είναι στη φάση της ανάπτυξης ακόµη και στις χώρες που έχει εµφανιστεί χρόνια πριν. Ακόµη και τα µεµονωµένα ιδιωτικά φαρµακεία προσπαθούν να µπουν στον χώρο αυτό συγκλίνοντας κάτω από οµπρέλες τύπου franchising που παρέχουν κυρίως χονδρέµποροι. Αντιμετωπίζοντας βέβαια δυσκολίες και καθυστερήσεις σε σχέση µε τις αλυσίδες, όπως στη Μεγάλη Βρετανία. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εν µέσω οικονοµικής κρίσης Αν αναλογιστεί κανείς τις τρέχουσες οικονοµικές συγκυρίες και την κρίση που πλήττει ολοένα και µεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσµού της Ελλάδας, δεν είναι περίεργο το γεγονός ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας καταλαµβάνουν όλο και µεγαλύ- τερο µερίδιο της αγοράς. Οι Έλληνες καταναλωτές εμφανίζονται πρωτοπόροι στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όπως προκύπτει από πρόσφατη παγκόσμια έρευνα του 2012 της εταιρείας Nielsen, αφού το 63% τα θεωρεί καλή εναλλακτική επιλογή από τα επώνυμα. Το ποσοστό αυτό είναι από τα υψηλότερα της Ευρώπης. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι μετά την Ελλάδα, υψηλά στην κατανάλωση προϊόντων λιανεμπορικής επωνυμίας έρχονται χώρες όπως η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Ιταλία, οι οποίες πλήττονται και αυτές από την οικονομική κρίση, ενώ χώρες εύρωστες οικονομικά, ακολουθούν με πολύ χαμηλότερα ποσοστά. Μετά τα χαρτικά, τα τρόφιµα και τα απορρυπαντικά, η πρακτική αυτή έχει εισαχθεί δειλά και στο χώρο των φαρµακείων, ως µια προσπάθεια διατήρησης του πελατολογίου τους, αφού η αγορά των φαρµάκων δεν αποτελεί πλέον ισχυρό «χαρτί» για την επιβίωσή τους. Συγκεκριµένα για τα φαρµακεία, υπολογίζεται ότι πάνω από 6.000 συνεταιρισμένα φαρµακεία σε όλη τη χώρα µέσα στην επόµενη διετία θα τοποθετήσουν στα ράφια τους περί τους 400-450 κωδικούς προϊόντων λιανεμπορικής επωνυμίας (από οινόπνευμα και βαµβάκι µέχρι θερµόµετρα). Βάσει στοιχείων από την ΟΣΦΕ, οι πρώτοι 31 κωδικοί διαφόρων προϊόντων φαρµακείου που εισήχθησαν αφήνουν περιθώριο κέρδους 60-250%. Συμπεράσματα Είναι φανερό ότι το Private labeling αποτελεί µια διεθνή τάση των λιανεμπορικών αλυσίδων. Είναι µια τάση µάλιστα στη φάση της ανάπτυξης και ειδικότερα στην Ελλάδα όπου βρίσκουν ευνοϊκό έδαφος λόγω της οικονοµικής κρίσης και της αύξησης της ευαισθησίας του καταναλωτή στην τιµή. Με την αποσύνδεση της έννοιας της ιδιωτικής ετικέτας µε το φτηνό, κατώτερης ποιότητας προϊόν και την ταύτιση του µε ένα προϊόν µε υψηλή σχέση ποιότητας/ τιµής, τα private label προϊόντα διεκδικούν επάξια µια θέση στο ράφι του φαρµακείου. Με την εισαγωγή µιας παλέτας προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας τα φαρµακεία θα µπορέσουν να αυξήσουν τα κέρδη τους από το επιπλέον profit margin, να ενισχύσουν τη διαπραγματευτική τους ισχύ έναντι των επώνυµων προϊόντων, να πάρουν πίσω µέρος της αγοράς που έχα- σαν από τις υπεραγορές και να χτίσουν τη σχέση πιστό- τητας µε τους πελάτες τους. * Το παραπάνω κείμενο αποτελεί μια σύνοψη παλαιότερου άρ- θρου του συγγραφέα με ομώνυμο τίτλο, που είχε δημοσιευθεί τον Απρίλιο του 2012. / Ο Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης είναι φαρμακοποιός MBA, Πρόεδρος του ΠΡΟ.ΣΥ.ΦΑ Σερρών, pharmacy.emmanouilidis.com
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=