Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #155

Τα εν λόγω προϊόντα δεν υπολείπονται σε τίποτα των «γνωστών» ετικετών και δίνουν στο φαρμακοποιό τη δυνατότητα μεγαλύτερου κέρδους αφενός, αφετέρου στον πελάτη την πρόσβαση σε προϊόντα προσωπικής υγιεινής και καλλωπισµού σε χαµηλότερη τιµή, που σε διαφορετική περίπτωση, µπορεί και να µην τα αγόραζαν, κυρίως λόγω της υψηλότερης τιµής πώλησής τους. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label Products) Με τον όρο «*προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας»-private label products αναφερόμαστε στα προϊόντα που κατασκευάζονται και προορίζονται για πώληση υπό την επωνυμία ενός συγκεκριμένου προμηθευτή. Τις περισσότερες φορές, η εισαγωγή τους στην αγορά σκοπό έχει τον ανταγωνισμό ενός ανάλογου προϊόντος γνωστής εταιρίας και καθιερωμένης στην αγορά εμπορικής επωνυ- μίας, ως αντίβαρο στην τιμολογιακή τους πολιτική. Παρόλο, που στις περισσότερες των περιπτώσεων, οι καταναλωτές τείνουν να αντιµετωπίζουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ως φθηνές αποµιµήσεις των επώνυµων προϊόντων, η τάση των τελευταίων ετών δείχνει ότι υπάρχει µια μεταστροφή στην καταναλωτική τους συμπεριφορά, µε αποτέλεσµα την αύ- ξηση των πωλήσεών τους. Τα οφέλη είναι πολλαπλά και ευδιάκριτα τόσο για τους λιανοπωλητές, όσο και για τους καταναλωτές. Το περιθώριο κέρδους τους είναι μεγαλύτερο από αυτό των αντίστοιχων επώνυμων αγαθών. Καθώς, δεν είναι πολλοί οι μεσάζοντες και η παραγωγή γίνεται σε μεγάλες ποσότητες, για ένα συγκεκριμένο προμηθευτή, ο οποίος θα διαθέσει όλη την παραγόμενη ποσότητα στην αγορά, οι όροι εµπορικής συναλλαγής είναι σαφέστερα πιο ευνοϊκοί. Οι τιμές αγοράς είναι πιο χαμηλές και τα κανάλια διανομής καθορίζονται αποκλειστικά από την επιχείρηση, της οποίας την επωνυμία φέρει το προϊόν. Παράλληλα, οι καταναλωτές χαίρουν χαμηλότερων τιμών και κατ’ επέκταση έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν μια σημαντικά μεγαλύτερη γκάμα προϊόντων. Ειδικότερα, σε περιόδους οικονομικής κρίσης, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας έρχονται στο προσκήνιο ακόμη πιο δυναμικά. Προφανώς υπάρχει ένα θέμα χαμηλής αντιλαμβανόμενης ποιότητας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έναντι των επωνύμων, λόγω του χαμηλότερου κόστους τους. Όμως το χαμηλότερο κόστος έγκειται κυρίως στην απουσία εξόδων προβολής και διαφήμισής τους και όχι στη χαμηλότερη ποιότητά τους. Εξάλλου, τα επώνυμα προϊόντα σε σχέση με αυτά της ιδιω- τικής ετικέτας έχουν ένα σοβαρό μειονέκτημα αναφορικά με την καλλιέργεια της αφοσίωσης του καταναλωτή: μπορεί να είναι πιστός στο προϊόν, αλλά όχι στο λιανοπωλητή από τον οποίο το προμηθεύεται. Τα private label προϊόντα, όμως συσχετίζονται άμεσα με την εικόνα του καταστήματος λιανοπώλησης και συμβάλουν στη διαφοροποίηση και στην πιστότητα του πελάτη. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στα φαρμακεία Στις ΗΠΑ, όλες οι κατηγορίες των φαρμακείων [φαρμακεία που υπάρχουν µέσα στις υπεραγορές (Wall mart, Costco), ιδιωτικές αλυσίδες φαρμακείων (Walgreens, Rite Aid), ανεξάρτητα ιδιωτικά φαρµακεία] έχουν εισαγάγει τα δικά τους προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Το 2008 η αγορά των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκε κατά 15% στα φαρμακεία. Η συγκεκριμένη αγορά στις ΗΠΑ παρόλο που παρουσιάζει µια συνεχή αύξηση κάθε άλλο παρά σταθερή είναι. Οι µεγάλες αλυσίδες επανασχεδιάζουν συνέχεια τα προϊόντα της ετικέτας τους, ενώ αποσύρουν και λανσάρουν νέες προϊοντικές ετικέτες, αναζητώντας το κατάλληλο µείγµα µάρκετινγκ. Τα προϊόντα που συμπεριλαμβάνουν κάτω από την ετικέτα τους τα φαρµακεία έχουν τεράστια ποικιλία. Συγχρόνως, έχουν μετατοπίσει το κέντρο βάρους τους από το κόστος στο να προσφέρουν υψηλή ποιότητα, ελκυστική συσκευασία και μεγάλη γκάμα. Έχουν, επίσης, γίνει και πιο καινοτόμα. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αποτελούν παντού κυρίαρχη και στρατηγική επιλογή των φαρµακείων. Ακόµη και τα µεµονωµένα ιδιωτικά φαρµακεία προσπαθούν να µπουν στον χώρο αυτό συγκλίνοντας κάτω από οµπρέλες τύπου franchising που παρέχουν κυρίως χονδρέµποροι.  25

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=