Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #152
16 ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ & ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ / ΑΠΟΨΕΙΣ € Είναι κοινή ομολογία ότι καμία άλλη δομή υγείας δεν είναι τόσο εύκολα προσβάσιμη στο κοινό όσο το φαρμακείο. Ιδιαί- τερα στη χώρα μας, κάθε πολίτης μπορεί να βρεθεί μέσα σε 5 λεπτά στο πλησιέστερο σε αυτόν φαρμακείο, χωρίς μάλιστα να επιβαρυνθεί οικονομικά. Έρευνες που έχουν γίνει σε αρκετές χώρες (Ιταλία, Αγγλία κλπ.) έχουν δείξει ότι οι σχέσεις του φαρμα- κοποιού με τους ασθενείς είναι στενές και ουσιαστικές. Το φαρμακείο της γειτονιάς λοιπόν μπορεί να αποτελέσει αποφασιστικής σημασίας δομή υγείας που θα συμβάλλει τα μέγιστα στην αποτελεσματική υλοποίηση της θεραπευτικής αγωγής των ασθενών, και όχι μόνο. Στη Δανία, για παράδειγμα, τα φαρμακεία –πέρα από τη συμβουλή προς τους ασθενείς– έχουν αναπτύξει συστήματα πα- ρακολούθησης της πορείας μιας σειράς ασθενειών, όπως υπέρταση, υπερχοληστερολαιμία, διαβήτης κλπ., και έχουν αναπτύξει μοντέλα βελτιστοποίησης της φαρ- μακευτικής θεραπείας με σημαντικά αποτελέσματα. Είναι απαραίτητο στο σημείο αυτό να δηλώσουμε ότι ο σύγχρονος ρόλος, που οι επιστημονικές και γενικότε- ρες εξελίξεις επιβάλλουν στο φαρμακείο, δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς τη στενή συνεργασία ανάμεσα στο φαρμακοποιό και τους άλλους επαγγελματίες της υγείας. Οι ρόλοι, για παράδειγμα, του γιατρού και του φαρμακοποιού όχι μόνο δεν είναι ανταγωνιστικοί, αλλά αντίθετα είναι συμπληρωματικοί και καθαρά διακριτοί. Ο φαρμακοποιός με τίποτα δεν μπορεί να υποκαταστήσει το γιατρό στα ζητήματα της εξέτασης, διάγνωσης και σύστασης ολοκληρωμένης θεραπευτικής αγωγής. Μπορεί όμως κάλλιστα, για τους λόγους που περιγράφηκαν παραπάνω, να συμμετέχει στην πρόληψη και να κατευθύνει τον «υποψήφιο» ασθενή να επισκεφθεί έγκαιρα το γιατρό του. Μπορεί επίσης να αναλάβει την ευθύνη της συμμόρφωσης του ασθενούς στη θεραπεία που ο γιατρός του έχει συστήσει ή να βοηθήσει τον ασθενή να ακολουθήσει περίπλοκες θεραπείες και να κρατά ενήμερο το γιατρό για προβλήματα που τυχόν παρουσιαστούν και σχετίζονται με ανεπιθύμητες ενέργειες, δυσανεξία στη θεραπεία, αλληλεπιδράσεις ή προβλήματα που ανακύπτουν από τη μη ικανότητα του ασθενή να συμμορφωθεί στη θεραπεία. Ωστόσο, η αποτελεσματική εφαρμογή των παραπάνω απαιτεί αλλαγή νοοτροπίας σε σχέση με το παρελθόν, συνεχή εκπαίδευση, συνεργασία ανάμεσα στους ίδιους τους φαρμακοποιούς πρωτίστως, αλλά και μεταξύ των φαρμακοποιών και των άλλων επαγγελματιών υγείας και φυσικά διαφορετική οργάνωση του ίδιου του φαρμακείου. Αν ο κλάδος ακολουθήσει με συνέπεια αυτήν την κατεύθυνση, τότε καμία απορρύθμιση δεν θα μπορέσει να αποτρέψει την ενδυνάμωση του ρόλου του φαρμακείου και την ενίσχυση των σχέσεών του με τους πολίτες. του Δημήτρη Πανταζή / Ο Δημήτρης Πανταζής είναι φαρμακοποιός, MBA, dpantazis@doto.gr ANTIMETΩΠΙΖΟΝΤΑΣ την προσπάθεια απορρύθμισης του φαρμακευτικού επαγγέλματος
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=