Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #146

48 Το μικρό ή και το μεσαίο φαρμακείο της γειτονιάς ή των περιοχών με μέτρια εμπορική κίνηση, το οποίο φρόντιζε να παρέχει «λίγο από όλα» τα προϊόντα ώστε να μη χάνει κανέναν πελάτη, την επόμενη τριετία θα εκλείψει. Ήδη ο ανταγωνισμός στις τιμές από τα e- shop, τα κεντρικά φαρμακεία, τα supermarket και para- pharmacies (που προσφέρουν την πλειονότητα του εμπορεύματος) έχει οδηγήσει σε απώλεια πωλήσεων ή σε πωλήσεις που δεν αφήνουν κέρδος. Θα μπορούσαν πιθανόν να επιβιώσουν ως υγειονομικοί σταθμοί χορή- γησης φαρμάκων και απλών υγειονομικών υπηρεσιών ή ειδών πρώτης ανάγκης, αλλά η μείωση των περιθωρίων κέρδους στο φάρμακο πολύ κοντά στο οριακό 15%, μαζί με τον ανταγωνισμό στις πωλήσεις ευκολίας από τα φαρμακεία διευρυμένου ωραρίου, κλείνουν και τις τελευταίες χαραμάδες στρατηγικής τοποθέτησης που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε βιωσιμότητα. Τα φαρμακεία λοιπόν που θα εξελιχθούν και θα επιβιώσουν στο μέλλον είναι εκείνα που θα έχουν μεγάλο όγκο πελατών και πωλήσεων, ώστε ακόμα και με τη συμπιεσμένη κερδοφορία, με την οποία θα δουλεύουν, να επιτυγχάνεται απόδοση των κεφαλαίων τους. Ο όγκος αυτός θα προέρχεται είτε από την τοποθέτησή τους σε εμπορικά σημεία είτε από επιτυχημένη παρουσία στο ηλεκτρονικό εμπόριο είτε από την πετυ- χημένη διαφοροποίησή τους σε τμήματα της αγο- ράς, στα οποία θα έχουν καλύτερη ή μοναδική εξυπηρέτηση του κοινού (όπως είναι τα φαρμακεία εξειδικευμένων υπηρεσιών). Φυσικά οι δύο πρώτες περιπτώσεις (εμπορικό σημείο και internet) θα γίνουν πεδία ανταγωνισμού μέχρι τελικής πτώσεως, όπου άφθονο χρήμα θα σπαταληθεί και ταχύτατα οι πόροι θα εξανεμιστούν. Τα «μεγάλα παιδιά» της αγοράς είναι εδώ, και οι καθετο- ποιημένες δομές ιδιοκτησίας και management θα κα- θορίσουν ποιοι έχουν διαθεσιμότητα πόρων για να επιβιώσουν και να αναπτυχθούν και ποιοι δεν θα αντέξουν την κούρσα και θα καταστραφούν ολοκληρωτικά, χωρίς δυνατότητα επανεκκίνησης. Όσο για τους συνεταιρισμούς, η ταχύτητα προσαρμογής στο νέο περιβάλλον και ο διαπραγματευτικός όγκος που μπορούν να παρατάξουν είναι ικανός να σώσει τα μέλη τους, αν συνειδητοποιήσουν εγκαίρως τι παίζεται και φροντίσουν να το εκμεταλλευτούν. Διαφορετικά η παραμικρή καθυστέρηση μπορεί να αποβεί και για αυτούς μοιραία. Ο Γιώργος Κουτέπας είναι φαρμακοποιός, πτυχιούχος Επιχειρησιακής Έρευνας & Μάρκετινγκ ΑΣΟΕΕ, αντιπρόσωπος του Φ.Σ. Αττικής στον Π.Φ.Σ., koutepasg@yahoo.gr % % 9 ± 4 # ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΦΑΡΜΑΚΟΥ / ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΘΕΜΑ Η απορρύθμιση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των φαρμακείων, που έφερε ο νόμος 4254/2014, οδηγεί την αγορά των φαρμακείων σε μια σειρά κινήσεων που –ακόμα και αν δεν έχουν εκδηλωθεί δημοσίως– είναι βέβαιο πως προετοιμάζονται. Πριν εξετάσουμε ποιες μορφές ιδιοκτησίας θα προέλθουν τόσο από τις διατάξεις του νόμου όσο και από τυχόν δικαστικές διερευνήσεις κενών του νόμου, χρειάζεται να δούμε την κατεύθυνση της αγοράς και ποια είδη φαρμακείων θα δημιουργηθούν. του Γιώργου Κουτέπα ΤΟ ΡΕΚΒΙΕΜ του μικρού ιδιόκτητου φαρμακείου

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=