Φαρμακευτικός Κόσμος, Τεύχος #140

γιώργος κουτέπας Ο Γιώργος Κουτέπας είναι φαρμακοποιός, πτυχιούχος Επιχειρησιακής Έρευνας & Μάρκετινγκ ΑΣΟΕΕ, αντιπρόσωπος του Φ.Σ. Αττικής, στον Π.Φ.Σ., koutepasg@yahoo.gr Είδηση 1η ΠΡΟΣΥΦΑΠΕ: Ο συνεταιρισμός που άλλαξε το τοπίο στα φάρμακα (Εφημερίδα «Το Βήμα», 02.06.2013). Είδηση 2η Τη Δευτέρα 27 Μαΐου 2013 πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της νεοϊδρυθείσας εταιρείας logistics Osfe Logiscoop S.A. στις εγκαταστάσεις της στο Κορωπί, στις οποίες συ- στεγάζεται με την Πανελλήνια Συνεταιριστική Φαρμακοποιών. Είδηση 3η Βράβευση του ΠΡΟΣΥΦΑΠΕ στη διάρκεια εκδήλωσης της STATBANK (Τρίτη 28.05.2013) με θέμα Diamonds of the Greek Economy, όπου απονεμήθηκαν οι ετήσιες δια- κρίσεις στις Υγιέστερα Αναπτυσσόμενες Επιχειρήσεις. áðüøåéò 22 Η κυριαρχία των προμηθευτικών συνεταιρισμών στο χονδρεμπόριο: πυξίδα για την επιβίωση στη λιανική αγορά του φαρμάκου Η χονδρική αγορά του φαρμάκου για χρόνια αποτελεί μια ελεύθερη και σκληρά ανταγωνιστική αγορά. Αυτό όμως δεν αποτέλεσε εμπόδιο στους φαρμακοποιούς που ασχο- λήθηκαν με συνεργατικά μοντέλα μάρκετινγκ (τους προμηθευτικούς συνεταιρισμούς) να εδραιώσουν μια ισχυρή και κυρίαρχη παρουσία. Το 57% του χονδρεμπορίου δια- κινείται από τους συνεταιρισμούς των φαρμακοποιών. Ποιο είναι το μήνυμα που παίρ- νουμε από αυτό το γεγονός; Πως ακόμα και σε απελευθερωμένες αγορές οι συνεργασίες μπορούν να δώσουν λύσεις και πως δεν είμαστε χαμένοι εκ των προτέ- ρων σε καμία περίπτωση. Σίγου- ρα το μέλλον που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε την επόμενη πενταετία θα είναι δύσκολο. Αβέ- βαιο επιχειρηματικό περιβάλλον και αγορά που αφήνεται έρμαιο σε κακές πρακτικές. Παρόλο που σε πρώτη ανάγνωση φαίνεται οι φαρμακοποιοί να έχουν το πρόβλημα, τελικά ίσως και να μην είναι έτσι. Γιατί οι φαρμακοποιοί, έστω και μέσα από τους πόνους την γέννας του νέου, αν είναι προσεκτικοί με τα χρήματά τους και δεν τα σπαταλήσουν σε ατομικές προσπάθειες —όταν είναι καταδικασμένες— και σε αλόγιστη αιμοδοσία ενός διαρκώς ελλειμματικού ΕΟΠΥΥ, θα επιτύχουν (όπως συ- νέβη και στο χονδρεμπόριο) την κυριαρχία και στη λιανική. Είτε μέσα από μεγάλες μονάδες πολυσυστεγασμένων φαρμακείων που θα στη- ρίζονται από συνεταιριστικό κεφάλαιο, είτε με δίκτυα φαρμακείων με την υποστήριξη των προμηθευτικών τους συνεταιρισμών, μπορεί να μην διατηρήσουν 11.000 φαρμακεία, αλλά το να κρατηθούν 11.000 θέσεις ερ- γασίας είναι κάτι περισσότερο από εφικτό. Η συνεταιριστική επιχειρηματικότητα βεβαίως δεν έχει την ικανότητα να προσφέρει μαγικές λύσεις. Πολλές φορές θεωρείται πως, επειδή η ιδιο- κτησία ανήκει στους φαρμακοποιούς, η απόδοση κεφαλαίων, οι πιστώσεις και οι αριθμοδείκτες μπορούν να παρακάμψουν τη λογική και την αναγκαι- ότητα. Αυτό όμως δεν ισχύει. Όποιον παρεκκλίνει από την ορθή επιχει- ρηματική διαχείριση, τον περιμένουν ζημιές. Αν είναι να έχει υψηλότερες αποδόσεις από τον ιδιωτικό ανταγωνισμό, θα πρέπει να προσπαθήσει για αυτές. Και θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας πως η οποιαδήποτε διευ- κόλυνση των μελών του έχει κόστος που πρέπει να αποτιμάται. Αναμφι- σβήτητα ο συνεταιρισμός πρέπει να λειτουργεί κοντά στο οριακό του κό- στος και να περνάει τις υπεραξίες στα μέλη του. Όχι όμως πέρα από αυτό! Η πορεία μπορεί να μην είναι εύκολη, να υπάρχουν καθυστερήσεις και υποχρεωτική πορεία σε άγνωστο και αδιαμόρφωτο δρόμο. Φαίνεται παρό- λα αυτά πως έχει ξεκινήσει και πως —τουλάχιστον με καθαρά επιχειρημα- τικά κριτήρια— μπορεί να έχει προοπτική. 

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA0NzY=