Καλωσήλθατε στο ειδησεογραφικό site του Φαρμακευτικού Κόσμου. 'Αμεση, έγκυρη και ποιοτική ενημέρωση για το φάρμακο και την υγεία.
Επάγγελμα: Φαρμακοποιός

τελευταία νέα


Υπάρχει αντίδοτο στα τοξικά μνημόνια για το φαρμακείο;

27/8/2014 12:10:20 μμ
Ποιες είναι οι προτάσεις τεσσάρων νέων φαρμακοποιών;
Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος



Η εποχή που ο φαρμακοποιός είχε αναχθεί σε έναν απλό μεσάζοντα μιας εμπορικής δραστηριότητας έχει περάσει ανεπιστρεπτί.

Η σύναψη των νέων δεσμών του φαρμακοποιού με την κοινωνία και η ανάγκη προάσπισης της υγείας εισάγει «άγνωστους» όρους στο παιχνίδι αλλά και νεολογισμούς όπως: φαρμακοδιάθεση, φαρμακοθεραπευτική φροντίδα ή εκσυγχρονισμένη φαρμακοποιία.

Τέσσερις νέοι επιστήμονες φαρμακοποιοί, οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε μεγάλες πόλεις της Ελλάδας, παραμερίζουν τις αντιξοότητες, αν και τις επισημαίνουν, και προτείνουν τους τρόπους εκείνους που θα αναδείξουν το νέο ρόλο-κλειδί στην Υγεία που καλούνται να υπηρετήσουν οι φαρμακοποιοί.

 


ΓΕΩΡΓΙΑ ΤΣΑΤΣΟΥ Φαρµακοποιός MSc, µέλος του Φ.Σ. Μαγνησίας και Αλµυρού

Παροχή πληροφοριών και συµβουλευτική για τη σωστή χρήση των φαρµάκων

«Για να διαχειρισθείς ένα σύστηµα αποτελεσµατικά, είναι καλύτερα να επικεντρωθείς στη συνεργασία των µερών µεταξύ τους παρά στη συµπεριφορά κάθε µέρους του συστήµατος ξεχωριστά».

Russell L. Ackoff, 1919-2009, Αµερικανός επιστήµονας


"Τα τελευταία χρόνια ο φαρµακοποιός, όπως και πολλοί επιστήµονες που δραστηριοποιούνται στο χώρο της υγείας και όχι µόνο, αδιαµφισβήτητα διανύουν µια περίοδο επαναπροσδιορισµού του επιστηµονικού και κοι-νωνικού τους ρόλου. Στην Ελλάδα, η –συγκαλυµµένη από µια «χρυσή», όπως ονοµάστηκε, δεκαετία πρόσκαιρης και εικονικής ευηµερίας των επαγγελµάτων υγείας– κρίση ταυτότητας δεν άργησε να αποκαλύψει ακόµα πιο βίαια αυτό που στις ευρωπαϊκές χώρες συνέβη αρκετά νωρίτερα, δηλαδή την αµφισβήτηση της υπεραξίας του φαρµακοποιού ως ενεργό µέλος της πρωτοβάθµιας περίθαλψης και την αναγωγή του σε απλό µεσάζοντα εµπορικής δραστηριότητας.

Μέσα λοιπόν από το συνδυασµό της ανάγκης αναζήτησης επιχειρηµάτων προάσπισης του επιστηµονικού και κοινωνικού του ρόλου και της ανάδυσης νέων αναγκών των ασθενών και της κοινωνίας, άρχισαν και στην Ελλάδα να συζητιούνται έννοιες όπως αυτές των φαρµακευτικών υπηρεσιών, µεταξύ των οποίων η φαρµακοδιάθεση, η φαρµακοθεραπευτική φροντίδα, η εκσυγχρονισµένη φαρµακοποιία.

Αδιαµφισβήτητα η επικέντρωση του φαρµακοποιού στις φαρµακευτικές υπηρεσίες και η παροχή αυτών προς τους ασθενείς δεν προσδίδει απλά υπεραξία στον επαγγελµατικό του ρόλο, αλλά δηµιουργεί επιπλέον µια άρρηκτη από εξωγενείς παράγοντες σχέση του µε τους ασθενείς και την κοινωνία. Για την εφαρµογή όµως των φαρµακευτικών υπηρεσιών µέσα στο φαρµακείο δεν αρκεί απλά η θεωρία ή η δήλωση ότι τις παρέχουµε.

Μια πρώτη βασική προϋπόθεση της ουσιαστικής εφαρµογής τους είναι η αναγνώριση και θεσµοθέτησή τους µέσω της φαρµακευτικής νοµοθεσίας, που άλλωστε –στο πλαίσιο της νέας οδηγίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης 2013/55/EU1 σε σχέση µε τις ελάχιστες θεσµοθετηµένες αρµοδιότητες του επιστήµονα φαρµακοποιού– είναι ουσιαστικά υποχρεωτική.

Μια δεύτερη και εξίσου σηµαντική προϋπόθεση είναι η συνειδητοποίηση ότι οι εν λόγω υπηρεσίες θα πρέπει να παρέχονται σε κατάλληλα διαµορφωµένο χώρο (ιδιαίτερα η υπηρεσία της φαρµακοθεραπευτικής φροντίδας και της φαρµακοποιητικής πρακτικής) αλλά και µε τα κατάλληλα µέσα, ώστε να υπάρχει η βασική τυποποίηση και καταγραφή των διαδικασιών, του αποτελέσµατος και της τήρησης των κανόνων Ορθής Πρακτικής που αφορούν την εκάστοτε υπηρεσία. Φυσικά η µοναδική οδός επίτευξης του στόχου αυτού είναι η εκπαίδευση και η συνεργασία.

Εδώ ουσιαστικά εµπίπτει και η τρίτη και βασικότερη προϋπόθεση για την παροχή µιας ολοκληρωµένης και αποτελεσµατικής φαρµακευτικής υπηρεσίας, που είναι ο καταµερισµός αρµοδιοτήτων και γνωστικού αντικειµένου, ο οποίος –όπως πολύ καλά γνωρίζουµε όλοι από την καθηµερινότητά µας– έρχεται µόνο µέσα από την ισότιµη συνεργασία και από την αναγνώριση των δεξιοτήτων και την προσωπική επιλογή των αρµοδιοτήτων που ο καθένας θα αναλάβει”.


 

ΝΙΚΟΣ ΜΑΝΟΣ Φαρµακοποιός, µέλος Φ.Σ. Τρικάλων

Η συµβολή του φαρµακοποιού σε τοπικές και εθνικές εκστρατείες για τη Δηµόσια Υγεία


"Ο επιστήµονας φαρµακοποιός στη σηµερινή εποχή καλείται να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στην πρωτοβάθµια περίθαλψη υγείας. Γνωρίζοντας καλύτερα από τον καθένα τις ιδιότητες του φαρµάκου αλλά και τους ασθενείς που επισκέπτονται το φαρµακείο του, συµβάλλει αποφασιστικά µε τη συµβουλή του στην πρόληψη αλλά και στην αποτελεσµατική θεραπεία των ασθενών του.

Με συνεχή ενηµέρωση και αναβάθµιση των γνώσεών του στα νεότερα δεδοµένα της επιστήµης του, µπορεί και πρέπει, ξεπερνώντας τις αντιξοότητες της εποχής, να συµβάλει βάσει των ικανοτήτων του στην περαιτέρω βελτίωση της δηµόσιας υγείας. Καθηµερινά ο φαρµακοποιός στον πάγκο του καλείται είτε να δώσει λύσεις από µόνος του σε ήπια προβλήµατα υγείας, είτε να διαχειριστεί και να καθοδηγήσει τον ασθενή σε σοβαρότερα προβλήµατα, συσσωρεύοντας έτσι πολύτιµη εµπειρία. Καθηµερινά οι πολίτες ζητούν τη συµβουλή του επιστήµονα φαρµακοποιού λόγω της άµεσης και συχνής επαφής αλλά και µιας σχέσης εµπιστοσύνης που δηµιουργείται και διαρκώς αναπτύσσεται.

Με δεδοµένα τα παραπάνω, ο επιστήµονας φαρµακοποιός –µέρος µιας κοινωνίας που δοκιµάζεται σκληρά από µια πρωτόγνωρη κρίση και µέσα σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας και µε πολλές αντιξοότητες– επιβάλλεται να συµµετέχει και σε τοπικές και εθνικές εκστρατείες για την προστασία της δηµόσιας υγείας. Προϋπόθεση βέβαια είναι η άρτια επιστηµονική του κατάρτιση και η αναγνώριση από την πολιτεία του σηµαντικού ρόλου του φαρµακοποιού στην προστασία της δηµόσιας υγείας”.

 


ΑΝΔΡΕΑΣ ΒΙΤΣΟΣ Φαρµακοποιός MSc, αντιπρόσωπος Ζακύνθου στον Π.Φ.Σ.

Συµπλήρωση κίτρινης κάρτας και ενηµέρωση των αρµόδιων υπηρεσιών

«Σηµαντικότερος όλων των εχθρών είναι ο κακός µας εαυτός»


"Είναι βέβαιο ότι το τελευταίο µνηµόνιο, όσον αφορά τα φαρµακεία, στοχεύει στη διαφοροποίηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Ως εκ τούτου δεν είναι αστήρικτοι οι φόβοι περί εισόδου «µεγάλων παικτών» στην αγορά, γεγονός όµως που θα πραγµατοποιηθεί µόνο εφόσον δηµιουργηθούν οι προϋποθέσεις.

Βασική προϋπόθεση λοιπόν για να εισέλθει µια εταιρεία σε µια αγορά είναι να καλύπτει τις ανάγκες της κοινωνίας για µια δεδοµένη υπηρεσία. Όσον αφορά τις φαρµακευτικές υπηρεσίες, η συγκεκριµένη ανάγκη περιλαµβάνει –σύµφωνα µε την τελευταία οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τα επαγγελµατικά δικαιώµατα– τη βελτιστοποίηση της φαρµακοθεραπείας από το φαρµακοποιό (σ.σ. φαρµακοεπαγρύπνηση, εξατοµίκευση της φαρµακοθεραπείας, γαληνική φαρµακευτική κ.λπ.). Επίσης, εξέχουσας σηµασίας είναι η εγγύτητα του φαρµακείου στον ασθενή, καθώς και η πληρότητά του σε φάρµακα.

Από τα παραπάνω και εάν θεωρήσουµε δεδοµένο ότι η εγγύτητα αλλά και η δυνατότητα ανεφοδιασµού αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήµατα του σηµερινού φαρµακείου, γίνεται αντιληπτό ότι οι υπηρεσίες, που περιγράφονται στη νέα οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, µπορούν να αποτελέσουν το µέσο για την επίτευξη της αυτοτέλειάς µας στις νέες συνθήκες ή την αιτία απώλειας του ιδιοκτησιακού καθεστώτος, ανάλογα µε πώς θα τις αντιµετωπίσουµε”.


ΣΠΥΡΟΣ ΨΩΝΗΣ Φαρµακοποιός, µέλος Φ.Σ. Μεσσηνίας

Εξατοµικευµένη υποστήριξη για όσους ασθενείς διαχειρίζονται τα φάρµακά τους


"Ο φαρµακοποιός οφείλει –ανεξάρτητα από τις ευρωπαϊκές οδηγίες– να είναι δίπλα στον ασθενή, παρέχοντάς του εξατοµικευµένη υποστήριξη. Αυτό αφορά το σύνολο των φαρµάκων που λαµβάνει ο ασθενής (δόσεις, αλληλεπιδράσεις, παρενέργειες), καθώς και συµβουλευτική υποστήριξη (η οποία συνήθως αφορά επεξηγήσεις σχετικά µε την πρόληψη των παθήσεων).

Πώς όµως είναι δυνατόν να γίνει αυτό στις σηµερινές δύσκολες συνθήκες εργασίας, όταν το µέσο φαρµακείο δεν µπορεί να συντηρεί πλέον βοηθητικό προσωπικό; Πώς ο Έλληνας φαρµακοποιός θα φέρει εις πέρας µια δύσκολη και υπεύθυνη διαδικασία, όπως η παραπάνω, δίχως να δηµιουργηθεί δυσφορία µεταξύ των δυο πλευρών;

 

Η στρατηγική πρέπει να βασιστεί σε δύο πυλώνες:


  •  Ο πρώτος αφορά την υιοθέτηση ενός καινούργιου τρόπου λειτουργίας και ονοµάζεται Customer relationship management (CRM).

Περιλαµβάνει την εφάπαξ καταγραφή των στοιχείων επικοινωνίας αλλά και το ιστορικό του πελάτη, κάθε φορά που γίνεται συναλλαγή.

Σε δεύτερη φάση οι πελάτες καταχωρούνται σε group ανάλογα µε το προφίλ των φαρµάκων που λαµβάνουν, µε ιδιαίτερη προσοχή σε ασθενείς µε φάρµακα που χαρακτηρίζονται από στενό θεραπευτικό δείκτη. Η παραπάνω διαδικασία εξασφαλίζει υψηλή ποιότητα υπηρεσιών, ενισχύει το ρόλο του φαρµακοποιού και προσφέρει υψηλό ανταγωνιστικό πλεονέκτηµα στο φαρµακείο ως επιχείρηση.

 


  •  Ο δεύτερος πυλώνας αναφέρεται στη δηµιουργία –µετά από συνενώσεις– µεγάλων φαρµακείων µε διακριτές δοµές, τα οποία θα «ανεβάσουν» τη φαρµακευτική φροντίδα σε εξαιρετικά υψηλό επίπεδο, σηµατοδοτώντας την έναρξη µιας νέας αντίληψης: νέα δεδοµένα για τον ασθενή, τα φάρµακα, τον τρόπο ζωής του και την υποστήριξή του”.


Βάσω Καλυβιώτη

 

 

 

 

Εκτύπωση
Μεγέθυνση Γραμμάτων Σμίκρυνση Γραμμάτων Αρχικό Μέγεθος

Διαβάστε επίσης

Και οι σχετικές θέσεις για τα οφέλη τους από το Κέντρο ΑΡΕΤΑΙΟΣ
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν σε ημερίδα για την ορθολογική τους χρήση






Σχετικά άρθρα

Black out ανακοίνωσε η ΗΔΙΚΑ αυτήν την Κυριακή
Τα φαρμακεία δεν φέρουν καμία ευθύνη για τη μη εκτέλεση συνταγών, αναφέρει ο Φ.Σ. Αττικής
Διευρύνονται οι αρμοδιότητες των βοηθών φαρμακείου στο Ηνωμένο Βασίλειο
Απελευθερώνοντας επιπλέον χρόνο στους φαρμακοποιούς
Η σεμαγλουτίδη στο στόχαστρο των κυβερνοεγκληματιών
Ψεύτικες ιστοσελίδες το διαφημίζουν με χαμηλό κόστος, προειδοποιεί η Kaspersky
ΦΣΑ: Η διαδικασία για αλλαγές των εφημεριών
Θα γίνεται από την πλατφόρμα του Συλλόγου