Η οικονομική κρίση που ταλανίζει τη χώρα μας και έχει προκαλέσει μαρασμό της εμπορικής κίνησης δεν ήταν βέβαια δυνατό να μην αγγίξει και τα φαρμακεία. Αφήνοντας κατά μέρος την όποια οικονομική και άλλη ζημιά αναμένεται από τις πρόσφατες αλλαγές στο χώρο της υγείας, το πρόβλημα που αναπόφευκτα αντιμετωπίζουμε αφορά τη —συχνά πολύ μεγάλη— μείωση των εσόδων των φαρμακείων.
Ρωτήσαμε συνάδελφους από διάφορα μέρη της χώρας για το ποια πιστεύουν ότι είναι τα ενδεικνυόμενα μέτρα για να αντιστραφεί η κατάσταση και να αποκατασταθούν όσο γίνεται τα χαμένα κέρδη για το φαρμακείο.
- Παναγιώτης Ζαρογουλίδης, ιδιοκτήτης φαρμακείου (10 χρόνια) | Γιαννιτσά
Μόνο η μείωση του κόστους λειτουργίας του φαρμακείου μας, μέσα από την ισολογιστική φωτογράφιση του φαρμακείου και την κατά τον δυνατό μείωση όλων των δαπανών μέσα από μια σχέση κόστους οφέλους (π.χ. εργατοώρα των υπαλλήλων μας σε σχέση με το παραγόμενο έργο, ΔΕΗ, ΟΤΕ, ενοίκια, κόστος αποθεμάτων), σε καμία των περιπτώσεων δεν μπορεί να αντιρροπήσει επαρκώς την πτώση του τζίρου μας.
Έτσι:
» η αναζήτηση νέων αγορών,
» η διεύρυνση των υπηρεσιών και προϊόντων που πραγματευόμαστε,
» η διαρκής εκπαίδευση σε επιστημονικό (φαρμακολογία, αλληλεπιδράσεις) και οικονομοτεχνικό επίπεδο (γνώσεις μάρκετινγκ, μάνατζμεντ),
» η διαχείριση των αποθεμάτων μας, η μέτρηση του κόστους αποθέματος, η ταχύτητα ανακύκλωσης αποθέματος, είναι επιτακτικές πλέον για την προσαρμογή στις νέες οικονομικές συνθήκες που διαμορφώνονται.
Η σημαντικότερη όμως δύναμη —που πρέπει να ενισχύσουμε όλοι μας— αφορά την μεταλλαγή των κοινοπραξιακών διαδικασιών που έχουμε θεμελιώσει (Συνεταιρισμοί Φαρμακοποιών) και η αναγωγή τους σε μια κεντρική διαχειριστική αρχή αποθεμάτων, στρατηγικών, νέων προϊόντων με ετικέτα δική μας (Συνεταιρισμός Φαρμακείων), που θα μας επιτρέψει να περάσουμε από την άμυνα στην επίθεση, σε μια αγορά που είναι ακόμα δική μας.
- Νίκος Λάζαρης, φαρμακοποιός (28 χρόνια) | Αργοστόλι
Γιατί αυτός που μπαίνει στο φαρμακείο να πάρει κάποιο φάρμακο, με συνταγή ή χωρίς είναι ασθενής. Με οποιαδήποτε έννοια. Είναι ασθενής, δεν είναι πελάτης. Και σαν ασθενής πρέπει να αντιμετωπιστεί. Με υπομονή, κατανόηση, συμπαράσταση. Με σαφήνεια, έλεγχο και φροντίδα. Να του μεταδώσουμε τη βεβαιότητα ότι έχουμε απόλυτη γνώση του φάρμακου πού του χορηγούμε. Για τις ενδείξεις, τις αντενδείξεις, τις παρενέργειες, το θεραπευτικό αποτέλεσμα. Περισσότερη και από τον γιατρό που του το χορήγησε.
Όλοι μας πριν από τριάντα, είκοσι, δέκα η δύο χρόνια, σπουδάσαμε φαρμακευτική. Μάθαμε φαρμακολογία, φαρμακογνωσία, φυσιολογία, ανατομία, βοτανική. Καιρός να τα ξαναθυμηθούμε, να τα φρεσκάρουμε, να τα συμπληρώσουμε. Να τα οργανώσουμε και να ξαναμπούμε σε άρτια εργαστήρια. Να αποδείξουμε σε όλους ότι είμαστε ένας αναντικατάστατος κρίκος στην αλυσίδα όλων αυτών πού συνθέτουν την φροντίδα της υγείας ενός ανθρώπου. Η φράση πού μου άρεσε περισσότερο σε ότι έχω διαβάσει αυτόν τον καιρό είναι του συναδέλφου Α.Α. από την Θεσσαλονίκη: «να μην κλείσουμε στις συρταριέρες και την επιστήμη μας». Αυτή είναι η λύση. Να είναι εκεί η επιστήμη μας. Να αιωρείται διαρκώς στον χώρο.
- Αθανάσιος Ταουίλ, ιδιοκτήτης φαρμακείου (25 χρόνια) | Αθήνα
Για να απαντήσω ευθέως στο ερώτημά σας, πιστεύω ότι χρειάζονται:
» Καλύτερες τιμές προς τον καταναλωτή –αυτό θα το επιτύχουμε με προσφορές από τις εταιρείες, με εκπτώσεις, με δώρα και με πίστωση.
» Παροχή πολύ καλής συμβουλευτικής υπηρεσίας προς τους καταναλωτές, προτείνοντας και συμπληρωματικά προϊόντα.
» Προσφορά διαφόρων δειγμάτων από τα προϊόντα του φαρμακείου.
Ανάπτυξη του δερμοκαλλυντικού και της κατηγορίας των ΜΗΣΥΦΑ.
» Διορατικότητα και σωστό μάρκετινγκ σε όλα τα προϊόντα του φαρμακείου.
» Σωστή και επίκαιρη προβολή των εποχιακών προϊόντων (καλλυντικά - συμπληρώματα διατροφής) με ανταγωνιστικές εκπτώσεις και δώρα. Κάπως έτσι πιστεύω πως πρέπει να κινηθεί ο κάθε φαρμακοποιός για την αντιμετώπιση της πτώσης του τζίρου.
- Κατερίνα Χριστοδουλίδου, ιδιοκτήτης φαρμακείου (30 χρόνια) | Αθήνα
Ο τομέας των συνταγών είναι αναξιόπιστος, καθώς ο κάθε φαρμακοποιός δεν μπορεί να γνωρίζει ούτε το χρόνο, αλλά ούτε και την ποσότητα των χρημάτων που θα λάβει από το δημόσιο.
Έτσι, η ανάδειξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών μπορεί να εξισορροπήσει το έλλειμμα των παραδοσιακών για τα φαρμακεία συνταγών.
» Τα παραφαρμακευτικά προϊόντα, όπως τα καλλυντικά, τα ομοιοπαθητικά, τα βοτανοθεραπευτικά, θα ήταν μια καλή πρόταση για ενίσχυση της ποικιλίας των προϊόντων.
» Η δημιουργία εκπτωτικών κουπονιών-καρτών θα ευνοούσε τους οικονομικά ασθενείς, αλλά θα αποτελούσε και λόγο συνέχισης των αγορών από τους πελάτες.
» Επιπλέον, το ίντερνετ θα μπορούσε να αποτελέσει πόλο έλξης για τους πιο «σύγχρονους» πελάτες, που θα αγόραζαν το προϊόν με ένα απλό κλικ.
» Τέλος, θα έπρεπε να αναβαθμιστεί το προσωπικό των φαρμακείων με νέους, γεμάτους ιδέες ανθρώπους, που θα συνέβαλαν στην ανάδειξη μιας καλύτερης εικόνας του φαρμακείου, αλλά και των περαιτέρω δημοσίων σχέσεων της επιχείρησης.