Δοκιμάζεται τεστ DNA για τον καρκίνο του προστάτη!

13/6/2018 1:42:38 μμ
Μετά τις ανακαλύψεις για το γενετικό υπόβαθρο της νόσου

Αναπτύχθηκε το πρώτο τεστ DNA για τον καρκίνο του προστάτη και βρίσκεται ήδη σε στάδιο κλινικών δοκιμών. Η εξέταση βασίζεται στη λήψη δείγματος σάλιου και υπάρχει η ελπίδα ότι θα είναι σε θέση να εντοπίσει το 1% έως 10% των ανδρών που κινδυνεύουν περισσότερο.

Οι ερευνητές του Ινστιτούτου Ερευνών για τον Καρκίνο (ICR) του Λονδίνου ανακάλυψαν 63 νέες γονιδιακές παραλλαγές που αυξάνουν τον κίνδυνο για καρκίνο του προστάτη και 170 γονίδια κινδύνου, τα οποία εκτιμούν ότι αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 30% των γενετικών αιτιών της πάθησης. Σύμφωνα με τους επιστήμονες, κάθε γονίδιο από μόνο του αυξάνει οριακά τον κίνδυνο, αλλά η συνύπαρξη περισσότερων επικίνδυνων γονιδίων καθιστά την αύξηση του κινδύνου δραματική: αν συνδυασθούν μερικά από αυτά τα γονίδια ο κίνδυνος εξαπλασιάζεται για το 1% περίπου των ανδρών, ενώ τριπλασιάζεται για το 10%.

Οι ανακαλύψεις αυτές διαμορφώνουν μια εικόνα του γενετικού υπόβαθρου της νόσου, ώστε να έχει ανοίξει ο δρόμος για την ανάπτυξη τεστ DNA για τον καρκίνο του προστάτη.

Η νέα μεγάλη διεθνής γενετική έρευνα πραγματοποιείται με τη συμμετοχή 200 ερευνητών από πολλές χώρες, σε περισσότερους από 140.000 άνδρες (από τους οποίους σχεδόν 80.000 έχουν καρκίνο του προστάτη).

Στο τεστ συνδυάστηκαν οι 63 νέες μεταλλάξεις με τις περίπου 100 που είχαν στο παρελθόν ανακαλυφθεί. Ο στόχος είναι να προβλέπει ποιοι άνδρες κινδυνεύουν περισσότερο λόγω γενετικής προδιάθεσης και αυτοί στη συνέχεια να κάνουν βιοψία προστάτη κατά προτεραιότητα.

Το τεστ θα στοχεύει το 1% των ανδρών που κινδυνεύουν περισσότερο από όλους, επειδή έχουν στο DNA αρκετά από αυτά τα γονίδια υψηλού κινδύνου. Οι άνδρες αυτοί έχουν 5,7 φορές μεγαλύτερη πιθανότητα να εμφανίσουν καρκίνο του προστάτη σε σχέση με τον μέσο άνδρα (ο κίνδυνος αυξάνεται από μία πιθανότητα στις 11 σε μία πιθανότητα στις δύο). Εκτιμάται επίσης ότι, με βάση το γενετικό «προφίλ», περίπου το 10% του ανδρικού πληθυσμού έχει σχεδόν τριπλάσιο κίνδυνο για καρκίνο του προστάτη σε σχέση με το γενικό πληθυσμό.

Ήδη, οι επιστήμονες σχεδιάζουν μια μεγαλύτερη κλινική δοκιμή του γενετικού τεστ για να δουν στην πράξη κατά πόσο το τεστ θα συμβάλλει στην πρόληψη της νόσου, δηλαδή αν είναι πράγματι δυνατό να μειωθούν τα περιστατικά καρκίνου του προστάτη, αν εντοπισθούν οι άνδρες υψηλού κινδύνου και συνεπώς λάβουν συμβουλές και προληπτική θεραπεία.

Αξίζει ακόμα να σημειωθεί ότι ανοίγεται και νέος δρόμος θεραπείας της νόσου. Πολλά από τα 63 νέα γονίδια κινδύνου εμπλέκονται στην επικοινωνία μεταξύ των κυττάρων του ανοσοποιητικού συστήματος και άλλων κυττάρων του σώματος, γεγονός που δείχνει ότι πιθανώς τα γενετικά σφάλματα στα μοριακά «μονοπάτια» του ανοσοποιητικού συστήματος αυξάνουν τον κίνδυνο για καρκίνο του προστάτη. Η γνώση αυτή μπορεί να οδηγήσει και σε νέες ανοσοθεραπείες!

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό γενετικής "Nature Genetics".

ΑΠΕ-ΜΠΕ