Δημιουργήθηκαν τα πρώτα «τεχνητά έμβρυα»!

3/3/2017 1:53:59 μμ
Το επίτευγμα θεωρείται παγκόσμια πρωτιά

Παγκόσμια πρωτιά θεωρείται η πρόσφατη δημιουργία των πρώτων «τεχνητών εμβρύων» που πέτυχαν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ!

Η σημασία του επιτεύγματος είναι μεγάλη, καθώς μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο στη βελτίωση των θεραπειών υπογονιμότητας, ενώ προσφέρει πολύτιμες πληροφορίες για τον τρόπο ανάπτυξης των εμβρύων.

Πρόκειται για την πρώτη φορά που επιτυγχάνεται το συγκεκριμένο επίτευγμα, καθώς σε προηγούμενες προσπάθειες δεν είχαν χρησιμοποιηθεί διαφορετικά είδη κυττάρων. Οι Βρετανοί επιστήμονες χρησιμοποίησαν δύο είδη βλαστικών κυττάρων από ποντίκια και ένα τρισδιάστατο σκαρίφημα, πάνω στο οποίο αυτά αναπτύχθηκαν, για να δημιουργήσουν μία δομή που μοιάζει πολύ με φυσικό έμβρυο ποντικιού.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές, όταν γονιμοποιηθεί το ωάριο ενός θηλαστικού, διαιρείται (πολλαπλασιάζεται) για να δημιουργήσει τα αρχέγονα εμβρυϊκά βλαστοκύτταρα, από τα οποία θα αναπτυχθούν όλα τα κύτταρα του οργανισμού. Αυτά πολλαπλασιάζονται συνεχώς και σύντομα δημιουργούν μία εμβρυϊκή δομή που ονομάζεται βλαστοκύστη. Η βλαστοκύστη αποτελείται από μία κοιλότητα γεμάτη υγρό, μέσα στην οποία βρίσκεται μια μάζα εσωτερικών κυττάρων (στους ανθρώπους είναι περίπου 200-300), που αποκαλείται εμβρυοβλάστη και από την οποία θα σχηματισθεί σταδιακά το έμβρυο. Η κοιλότητα περιβάλλεται εξωτερικά από μια στοιβάδα άλλων κυττάρων που αποκαλείται τροφοβλάστη και από την οποία θα σχηματισθεί ο πλακούντας.

Οι επιστήμονες δημιούργησαν το τεχνητό έμβρυο χρησιμοποιώντας αρχέγονα εμβρυϊκά βλαστοκύτταρα και τροφοβλαστικά βλαστοκύτταρα.

«Γνωρίζαμε ότι οι αλληλεπιδράσεις των διαφορετικών ειδών βλαστοκυττάρων είναι σημαντικές για την ανάπτυξη, αλλά η έρευνά μας αποδεικνύει ότι πρόκειται για μία αληθινή συνεργασία διότι τα κύτταρα καθοδηγούν το ένα το άλλο», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια δρ Μαγκνταλένα Ζένρικα Γκετζ, καθηγήτρια Ανάπτυξης των Θηλαστικών & Βιολογίας Βλαστοκυττάρων στο Κέιμπριτζ και επισημαίνει ότι τα τεχνητά έμβρυα είναι απίθανο να εξελιχθούν σε υγιή έμβρυα, διότι αυτό πιθανώς χρειάζεται και ένα τρίτο είδος βλαστοκυττάρων, το οποίο θα εξελιχθεί στον αμνιακό σάκο και το οποίο δεν χρησιμοποιήθηκε στην παρούσα έρευνα.

Παρά τη σημασία του επιτεύγματος, είναι αμφίβολο αν θα μπορέσουν να εκτελεστούν ανάλογα πειράματα με έμβρυα ανθρώπων, διότι εγείρονται πολλά ηθικά ζητήματα, για τα οποία υπάρχουν αυστηροί νομικοί περιορισμοί.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Science.