Αντικαταθλιπτικό φάρμακο κατά του Πάρκινσον

12/9/2017 2:52:48 μμ
Επιβραδύνει τα συμπτώματα της νόσου ανοίγοντας νέους δρόμους στην έρευνα

Ενδείξεις ότι το γνωστό και παλαιό φάρμακο κατά της κατάθλιψης, η νορτριπτυλίνη, μπορεί να συμβάλλει στην επιβράδυνση των συμπτωμάτων της νόσου του Πάρκινσον δείχνει μια νέα αμερικανική έρευνα.

Αναλυτικά, η επιστημονική ομάδα του Michigan State University, μελετώντας σε πειραματόζωα (αρουραίους), διαπίστωσαν ότι το συγκεκριμένο φάρμακο μείωσε τα επίπεδα της α-συνουκλεΐνης, μιας πρωτεΐνης που συσσωρεύεται στον εγκέφαλο και καταστρέφει τα νευρικά κύτταρα, ένα από τα χαρακτηριστικά που εμφανίζουν οι παρκινσονικοί ασθενείς.

Στη συνέχεια, σε εργαστηριακά πειράματα, ανακάλυψαν ότι η νορτριπτυλίνη ουσιαστικά έκανε τις πρωτεΐνες να αλλάζουν σχήμα γρηγορότερα και αυτό δεν τις επέτρεπε να συγκολληθούν.

Η σημασία της εν λόγω μελέτης έγκειται στο ότι παρέχει περισσότερα στοιχεία για την συσσώρευση/ομαδοποίηση των πρωτεϊνών και ότι αυτή εξαρτάται από το πόσο αργά ή γρήγορα μια πρωτεΐνη αυτό-αναδιαμορφώνεται. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά οι ειδικοί «δεν πρόκειται για το συνήθη τρόπο σκέψης στην έρευνα των πρωτεϊνών, αλλά με την παρούσα μελέτη καταφέρνουμε να αναδείξουμε τη νέα αυτή προοπτική».

Έτσι ουσιαστικά ανοίγει ένας νέος δρόμος στην έρευνα που ενδεχομένως να οδηγήσει και στην ανάπτυξη νέων θεραπειών για τη νόσο…

Αξίζει επίσης να αναφερθεί ότι, σύμφωνα με την ίδια επιστημονική ομάδα, η κατάθλιψη είναι μια πάθηση που συχνά δείχνει να συνδέεται με τη νόσο του Πάρκινσον και ότι η χορήγηση αντικαταθλιπτικών, και συγκεκριμένα των τρικυκλικών, έχει δείξει ότι «καθυστερεί» την ανάγκη της θεραπείας με λεβοντόπα (τη συνήθη αγωγή για τη νόσο), μέχρι τα πιο προχωρημένα στάδια της νόσου.

Το επόμενο βήμα, προκειμένου να επιβεβαιωθούν τα ευρήματα, είναι φυσικά οι κλινικές μελέτες σε ανθρώπους, για τις οποίες αναζητάται ακόμα χρηματοδότηση.

Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό έντυπο Neurobiology of Disease.