Ανακαλύφθηκαν τρόποι διάκρισης των όγκων που κάνουν μεταστάσεις

13/4/2018 12:14:19 μμ
Έρευνα σε καρκίνους του νεφρού αποκαλύπτει 3 εξελικτικές μορφές της νόσου

Τρεις εξελικτικές μορφές και διαφορετικά χρωμοσωμικά χαρακτηριστικά φαίνεται πως εμφανίζει ο καρκίνος του νεφρού, σύμφωνα με νέα μελέτη επιστημόνων από το πανεπιστήμιο UCL του Λονδίνου και άλλα δύο ερευνητικά κέντρα της ίδιας χώρας.

Μελετώντας περισσότερα από 1.000 δείγματα όγκων από 100 ασθενείς, οι ερευνητές κατάφεραν μάλλον να εντοπίσουν την αλληλουχία των γενετικών γεγονότων που οδήγησαν τελικά στον καρκίνο. Στη συνέχεια επιβεβαίωσαν τα ευρήματά τους, αναλύοντας δείγματα όγκων από ανθρώπους που είχαν πεθάνει από καρκίνο του νεφρού.

Διαπίστωσαν λοιπόν ότι υπάρχουν τρεις διακριτοί εξελικτικοί τύποι της νόσου:

• Ο πρώτος τύπος ακολουθεί ένα αργό μονοπάτι εξέλιξης και ποτέ δεν γίνεται επιθετικός.
  • Ο δεύτερος τύπος δημιουργεί τους πιο επιθετικούς όγκους, μέσα από γρήγορες γενετικές βλάβες ήδη από τα αρχικά στάδια της ανάπτυξης του καρκίνου. Αυτό επιτρέπει στους όγκους να επεκταθούν σε πολλά άλλα σημεία του σώματος, συχνά προτού καν διαγνωσθεί ο αρχικός όγκος.
  • Ο τρίτος τύπος έχει μια ενδιάμεση εξέλιξη, καθώς αποκτά την ικανότητα εξάπλωσης, αλλά οι γενετικές μεταλλάξεις, που προκαλεί, γίνονται βαθμιαία και όχι γρήγορα. Οι όγκοι αυτοί συνήθως μεγαλώνουν σε μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα και συχνά μόνο σε μια περιοχή. Αποτελούνται από πολλούς διαφορετικούς πληθυσμούς καρκινικών κυττάρων, με ορισμένους από αυτούς να είναι επιθετικοί.
«Η πρόγνωση διαφέρει πολύ μεταξύ των ασθενών με καρκίνο του νεφρού. Δείξαμε για πρώτη φορά ότι αυτές οι διαφορές έχουν τη ρίζα τους στο διακριτό τρόπο που αυτοί οι καρκίνοι εξελίσσονται. Γνωρίζοντας το επόμενο βήμα στην εξελικτική πορεία κάθε καρκίνου, θα βοηθήσει στην εξατομίκευση της θεραπείας για κάθε ασθενή μέσα στην επόμενη δεκαετία», δηλώνουν οι επιστήμονες.

Η ανάλυση των όγκων αποκάλυψε επίσης μια σειρά από χρωμοσωμικά χαρακτηριστικά που διακρίνουν τα κύτταρα των όγκων που θα οδηγήσουν σε μεταστάσεις από τα κύτταρα που δεν πρόκειται ποτέ να εγκαταλείψουν τον αρχικό όγκο. Η ανίχνευση δύο χρωμοσωμικών μεταβολών, που αποτελούν προάγγελο των μεταστάσεων, θα αποτελέσει στο μέλλον ένα χρήσιμο βιοδείκτη για τον εντοπισμό των ασθενών με τις πιο επιθετικές μορφές της νόσου.

Η έρευνα ουσιαστικά μπορεί οδηγήσει τόσο στην πρόγνωση για το αν ένας όγκος είναι επιθετικός όσο και σε νέες κατευθύνσεις για τους γιατρούς ως προς τον τρόπο διαχείρισης της νόσου. Για παράδειγμα οι ασθενείς με τους λιγότερο επιθετικούς όγκους μπορούν να μην κάνουν πλέον χειρουργική επέμβαση, αλλά απλώς να τίθενται σε καθεστώς επιτήρησης.

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο περιοδικό κυτταρικής βιολογίας "Cell".

Αξίζει να αναφερθεί ότι σε μια άλλη βρετανική μελέτη φάνηκε πως οι πρώτοι «σπόροι» του καρκίνου του νεφρού συχνά μπορεί να εμφανισθούν από την παιδική ή την εφηβική ηλικία, ακόμη και 40 ή 50 χρόνια πριν από τη διάγνωση της νόσου, περνώντας έως τότε απαρατήρητοι.

ΑΠΕ-ΜΠΕ